Jak założyć startup — o czym musisz pamiętać?

Jakub Szczotka16.09.2021 r.

Technologiczni giganci jak Facebook, Amazon, Apple czy Google to ogromne, międzynarodowe marki, które mają gigantyczny wpływ na naszą rzeczywistość i siłą rzeczy są znane na każdym zakątku globu. Zanim jednak osiągnęły spektakularny sukces, ich założyciele musieli przebyć długą i wyboistą drogę, a patrząc na dzisiejsze rozmiary tych korporacji, aż trudno uwierzyć, że wszystkie u swego zarania były startupami.

Obecnie założenie startupu jest nieporównywalnie łatwiejsze niż kilkanaście lat temu, ale ma to także i „złą” stronę — zdecydowanie trudniej przebić się przez prawdziwy ocean konkurentów. Także i w Polsce wielu śmiałków próbuje swoich sił i marzy o tym, by zrealizować swój wyjątkowy pomysł. W tym artykule przyjrzymy się kilku obszarom, o zagospodarowaniu których musisz pamiętać, zanim zdecydujesz się podjąć walkę o realizację swojego pomysłu na biznes.

Zacznijmy więc od doprecyzowanie podstawowego pojęcia…

 

 

Czym jest startup?

Definicji startupu jest wiele, ale musisz pamiętać o jednym — startupy to przedsiębiorstwa nastawione przede wszystkim na skalowalność i innowacje. W praktyce oznacza to, że biznes, który chcesz prowadzić, musi mieć potencjał do nieograniczonego (przynajmniej w teorii) wzrostu.

Z tego powodu startupem nie nazwiemy małego, lokalnego sklepu — niezależnie od tego, jak nowatorskie produkty sprzedaje. Mianem startupu możemy za to określić cyfrową platformę, która chce połączyć podmioty oferujące daną usługę z ludźmi, którzy z tej usługi chcą skorzystać. W tym drugim przypadku zdecydowanie łatwiej pozyskiwać i obsługiwać nowych klientów, w krótkim czasie podbijając rynek krajowy, a może także i te zagraniczne.

Jeżeli Twój pomysł ma potencjał, by zdobyć spore grono klientów to dobry znak, musisz pamiętać jednak o jednym:

Większość startupów kończy swój żywot porażką

To brutalna rzeczywistość. W zależności od przyjętego źródła przyjmuje się, że aż do 90% startupów upada. Statystyka będzie więc działać na Twoją niekorzyść, ale pamiętaj o kilku banalnych, choć wciąż aktualnych prawdach.

  • nikt nie rodzi się przedsiębiorcą i z każdej porażki możesz wyciągnąć cenne wnioski.
  • to, że dany biznes w konkretnym momencie się nie przyjął, nie oznacza, że Twoje kolejne podejścia także zakończą się porażką.

W drodze do rentowności i podboju kolejnych rynków napotkasz wiele niespodzianek i przeciwności losu, na które nie masz wpływu, warto więc skupić się na czynnikach, które możesz kontrolować, a które mogą zaważyć o sukcesie lub porażce Twojego pomysłu.

 

 

Zacznij od rzetelnego modelu biznesowego

Model biznesowy to podstawa każdej działalności. To dzięki niemu jesteś w stanie wskazać, jak Twoja firma planuje generować zyski oraz co wyróżni ją na tle konkurencji. Istnieje kilka kategorii modeli biznesowych, kilka sposobów ich przedstawiania, a także kolejne kilka metod ich weryfikacji.

Temat modelu biznesowego, wraz z obszerną listą pytań, na które musisz sobie odpowiedzieć, rozwinęliśmy w osobnym artykule: Model biznesowy — bez niego ani rusz.

Jedno z najpopularniejszych pojęć w tym kontekście to Business Model Canvas, któremu także poświęciliśmy osobny artykuł: Business Model Canvas — co to jest i do czego służy?

Opracuj MVP

MVP to pojęcie, które jest doskonale znane sportowym zapaleńcom (w szczególności fanom koszykówki), ale w kontekście tego artykułu to nie o most valuable playera chodzi, a o minimum viable product. Taki produkt z założenia zapewnia użytkownikom ograniczony, podstawowy zestaw funkcjonalności, a jego przygotowanie to dla wielu startupów jeden z kluczowych kamieni milowych działalności.

Taki prototyp pozwala w praktyce zaprezentować miesiące, a czasami lata pracy nad danym pomysłem. Przemyślane i działające MVP to także przepustka do rozmów z inwestorami, którzy są nieodłączną częścią startupowego ekosystemu.

Więcej o kluczowych cechach i zaletach minimum viable product dowiesz się z artykułu poświęconego temu zagadnieniu: Minimum viable product — co to takiego?

Oczywiście stworzenie takiego produktu to najczęściej miesiące pracy, które pociągają za sobą niemałe koszty. Skąd więc wziąć na to wszystko pieniądze?

 

 

Przemyśl, jak sfinansujesz rozwój Twojego biznesu

Specyfika startupów sprawia, że ich założyciele czekają na zyski (o ile takowe w ogóle się pojawią) dobre kilka lat. Skąd wziąć kapitał na prowadzenie działalności przez ten czas? Jedną z opcji jest finansowanie działalności z własnej kieszeni, czyli bootstraping.

W praktyce jednak mało kto może pozwolić sobie na samodzielne finansowanie swoich biznesowych działań przez kilka lat. Dość oczywistą opcją może wydawać się kredyt bankowy, jednak banki zainteresowane są udzielaniem kredytów biznesom, które wykazują przychody, a to dla większości startupów warunek bardzo ciężki do spełnienia.

Spośród jakich opcji możesz więc wybierać? Najczęściej pozostaje Ci jedno z dwóch rozwiązań: zwrócić się do kogoś z grona aniołów biznesu lub poszukać wsparcia funduszy venture capital. Ci pierwsi to bogate osoby prywatne, najczęściej doświadczeni inwestorzy, którzy zdecydowali się inwestować w młode, perspektywiczne biznesy. Fundusze VC z kolei gromadzą środki od wielu inwestorów, a zebraną sumę inwestują w rozwój kilku różnych spółek. W teorii obie te opcje to sposób na sfinansowanie długoletniego rozwoju startupu, w praktyce jednak różnią się od siebie znacząco.

Więcej o sposobach finansowania startupów możesz przeczytać w artykule: Finansowanie startupów — skąd wziąć na to pieniądze?

Gdy już zdecydujesz, która forma finansowania Twojej działalności będzie odpowiednia, nadejdzie pora na następny, kluczowy dla realizacji Twojego pomysłu, krok…

 

 

Przygotuj się do prezentacji swojego pomysłu przed inwestorem

Nawet najlepszy i najbardziej innowacyjny projekt przepadnie, jeżeli nie przedstawisz go w atrakcyjny sposób. Istnieje wiele narzędzi, które mogą posłużyć do zaprezentowania Twojego biznesu potencjalnym inwestorom: teaser inwestycyjny, one pager, pitch deck, explainer video czy nawet elevator pitch.

Które z nich przygotować? Nasza rada jest prosta: najlepiej wszystkie. Nigdy nie wiesz, kiedy nadarzy się okazja, by wykorzystać ten czy inny sposób na prezentację Twojego biznesu, a przygotowując się zawczasu, uprzedzisz niespodziewane wydarzenia. Takie podejście będzie wymagać od Ciebie włożenia sporej ilości pracy i poświęcenia sporej ilości czasu, ale z pewnością się opłaci.

W końcu, jeżeli Twój pomysł jest wartościowy i wierzysz w jego sens, to czemu nie zapewnić mu godnej oprawy? Skuteczne prezentowanie rozwijającego się biznesu to niełatwe zadanie. Zanim uda Ci się przekonać do Twojej wizji wystarczającą liczbę inwestorów, doświadczysz zapewne co najmniej kilku frustrujących porażek…

Nie od razu jednak Rzym zbudowano

Każda porażka to jednocześnie możliwość, by nauczyć się czegoś nowego. Wyciągaj wnioski. Coś nie zagrało w Twojej prezentacji biznesowej? Potencjalny inwestor wskazał słabe punkty w Twoim modelu biznesowym? Ucz się na swoich błędach, ale także na potknięciach innych osób.

Korzystaj z rad znajomych przedsiębiorców, szukaj szkoleń, czerp informacje z Internetu i książek. Przede wszystkim jednak nie poddawaj się. Początki niemal zawsze są ciężkie, zdobywanie pierwszych klientów mozolne, a rozmowy inwestorskie stresujące. Zachowaj zimną krew i metodycznie podchodź do problemów, jakie napotkasz na swej drodze, a zmaksymalizujesz swoją szansę na sukces.

 

 

Zawsze możesz też skontaktować się z nami

Z własnego doświadczenie wiemy, co oznacza budowanie startupu. Poznaliśmy wszelkie bolączki budowania biznesu od zera i wiemy, jak na nie reagować. Jeżeli zastanawiasz się, jak możesz rozwinąć swój biznes albo chcesz skonsultować swój pomysł na działalność, napisz do nas i przedstaw nam swój projekt. Jeżeli będziemy mogli pomóc, odezwiemy się i umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację.