Nie każdy pomysł może przerodzić się w dochodowy biznes. Wprowadzanie nowego produktu na rynek zawsze jest obarczone dużym ryzykiem i warto mieć tego świadomość. Nie wiemy, czy dany produkt lub usługa spotka się z zainteresowaniem konsumentów i czy zaspokoi ich potrzeby. Nie można się jednak poddawać — rynkową weryfikację pomysłu na biznes można przeprowadzić z pomocą strategii lean i Minimum Viable Product.
Lean startup — iteracyjny model biznesowy
Każdy przedsiębiorca doskonale wie, że właściwe zarządzanie prowadzonymi projektami jest kluczem do sukcesu. W przypadku startupów pomocna jest metoda Lean startup, którą spopularyzował Eric Ries. Na bazie własnych doświadczeń w prowadzeniu biznesu, nie zawsze pozytywnych, zauważył on, że „sukces startupu nie jest wynikiem dobrych genów założyciela czy znalezienia się we właściwym miejscu we właściwym czasie. Sukces startupu można zaplanować i wypracować, realizując odpowiedni proces, a to oznacza, że można się tego nauczyć i można uczyć tego innych”.
Eric Ries zachęca właścicieli startupów do tego, aby nie poświęcali oni bardzo dużo czasu na perfekcyjne dopracowanie produktu czy usługi przed wypuszczeniem na rynek. Zaleca tworzenie Minimum Viable Product, czyli produktów o minimalnej koniecznej funkcjonalności.
Z jego doświadczenia, popartego także badaniami statystycznymi i licznymi case studies, wynika bowiem, że lepszym wyborem jest oddanie użytkownikom produktu wciąż nie w pełni dopracowanego, o ograniczonym spektrum funkcjonalności, niż ciągłe zmiany i ulepszenia bez weryfikacji ich przez rynek.
Lean startup i MVP
Co to jest Minimum Viable Product? MVP (ang. Minimum Viable Product) to podstawowa wersja produktu czy usługi, która zapewnia użytkownikom końcowym jedynie ograniczony zestaw funkcjonalności. Tworząc go, skupiamy się na kluczowych możliwościach, które rozwiązują najbardziej istotne problemy klientów lub pomagają im osiągnąć ich cele. Dzięki MVP zyskujemy możliwość szybkiej weryfikacji naszego pomysłu, w stosunkowo krótkim czasie, bez dużych nakładów finansowych.
W zamian otrzymujemy rzetelne informacje zwrotne od użytkowników końcowych — jeśli są one pozytywne, jest to jasny sygnał, że powinniśmy przystąpić do dalszej pracy nad naszym produktem, rozwijać go i jednocześnie budować bazy klientów.
W przypadku braku pozytywnej reakcji ze strony odbiorców powinniśmy natomiast dążyć do weryfikacji, czy nasz biznes jest odpowiednio sprofilowany pod kątem zapotrzebowania rynkowego, czy też doboru właściwej grupy docelowej i wdrożyć niezbędne zmiany.
MVP pomaga więc zbadać zainteresowania ludzi i stworzyć projekt, który zapewni biznesowi dobry start. Rozwiązanie to przynosi korzyści obu stronom — klientom, ponieważ otrzymują produkt w pełni odpowiadający na ich potrzeby oraz startupowi, ponieważ wprowadzenie na rynek MVP oznacza mniejsze ryzyko, krótszy czas realizacji oraz łatwiejsze pozyskanie inwestora.
Jak zbudować Minimum Viable Product?
Zidentyfikuj cel i określ grupę docelową MVP
Pierwszym krokiem do zbudowania MVP jest znalezienie pomysłu na biznes.
Następnie należy zadać sobie trzy kluczowe pytania:
- W jaki sposób mój produkt może pomóc użytkownikom?
- Jakie funkcjonalności powinien on posiadać, aby klienci chcieli go zakupić?
- Dlaczego w ogóle ktoś miałby go kupić?
Odpowiedzi na te pytania pomagają precyzyjnie określić podstawowy cel wprowadzenia Minimum Viable Product na rynek oraz zdefiniować jego cechy tak, aby rozwiązywały one rzeczywiste problemy użytkowników.
Jeśli bowiem wiemy co, do kogo i w jakim celu komunikujemy, jest nam o wiele łatwiej osiągnąć założone cele, a start w świat biznesu staje się o wiele łatwiejszy — nie tylko pod kątem znalezienia finansowania, ale przede wszystkim budowania od samego początku wizerunku naszej marki, jako rzetelnego partnera w biznesie.
Zbadaj konkurencję
Kolejnym etapem realizacji projektu budowania MVP jest analiza konkurencji. Czasami wydaje się nam, że nasz pomysł na biznes jest innowacyjny i rynek przyjmie go z wielkim entuzjazmem. Niestety rzeczywistość często jest zupełnie inna. Należy pamiętać, że o sukcesie rynkowym nie decyduje przekonanie o wyjątkowości produktu. Koniecznie trzeba oprzeć się na twardych danych i dokładnie poznać swoją konkurencję.
Oznacza to, że wszelkie prace nad MVP powinny być rozpoczęte dopiero po analizie rynku oraz jego nasycenia. Temat konkurencji i poznania funkcjonalności oferowanych przez nich produktów jest więc kluczowy już na samym wstępie tworzenia nowego projektu. Bez tego możemy jedynie przewidywać „co się stanie gdy”, zamiast od razu oferować produkty, które pokocha nasza grupa docelowa i… inwestorzy.
Zidentyfikuj kluczowe cechy MVP
W celu zidentyfikowania najważniejszych cech, jakie powinien posiadać produkt, konieczne jest „wejście w buty” naszych docelowych klientów. W przypadku MVP należy skupić się na kluczowych funkcjach, jakie ma on posiadać i odnieść je do potrzeb użytkowników końcowych. Następnie wybrane cechy produktu należy dopasować do zadań, które użytkownicy będą musieli wykonać, aby z niego skorzystać.
Jeśli przykładowo rozważamy stworzenie serwisu, który będzie pomagał pacjentom w realizacji e-wizyt, to musimy zadać sobie pytanie, jakie kolejne kroki muszą oni wykonać, aby w ogóle uzyskać połączenie z lekarzem. Ta lista pomoże ustalić priorytety i uszeregować w hierarchii najbardziej przydatne cechy produktu. Myśląc w ten sposób i prowadząc tak projekt, zyskamy pewność, że zaprojektowana witryna internetowa będzie posiadać przyjazny dla użytkowników interfejs i nawet seniorom zagwarantuje łatwość obsługi bez konieczności wykonywania szeregu skomplikowanych działań.
Warto także na tym etapie poruszyć temat funkcji, które bezwzględnie muszą być spełnione przez MVP oraz tych, które warto zostawić jako opcję.
Zacznij pracę nad MVP i rozpocznij testy
Kiedy już nadamy priorytety wszystkim funkcjonalnościom, możemy określić ich zakres dla pierwszej wersji produktu. Pamiętaj przy tym, że Minimum Viable Product swoim standardem nie powinien znacząco odbiegać od jego jakości finalnej.
Ludzie już na etapie weryfikacji MVP muszą poczuć, że korzystanie z niego rozwiązuje ich problemy i gwarantuje ponadprzeciętną użyteczność.
Nie można zapomnieć również o tym, aby przetestować produkt. Testy najpierw przeprowadzane są wewnętrznie przez zespół pracujący nad MVP, a następnie wykonują je użytkownicy w realnym środowisku.
Dlaczego warto tworzyć Minimum Viable Product?
MVP a minimalizacja ryzyka
Zarówno świat startupów, jak i przedsiębiorcy o ugruntowanej pozycji na rynku powinni szukać sposobów na zminimalizowanie ryzyka przy tworzeniu nowych produktów.
Takie podejście zastosowały znane na całym świecie marki — między innymi Uber, Spotify, Groupon, Snapchat, Dropbox, Airbnb czy Amazon. Prezentowanie kolejnych prototypów Minimum Viable Product daje użytkownikom pogląd na to, która wersja jest dla nich najlepsza.
Przykładem produktu o minimalnej koniecznej funkcjonalności może być pierwszy iPhone, który podbił rynek, mimo że miał ograniczone funkcje. Choć nie dawał użytkownikom możliwości kopiowania i wklejania czy wysyłania wiadomości tekstowych do wielu odbiorców, to był to artykuł, który spełniał ich potrzeby.
Dopiero gdy kolejne wersje telefonu posiadały bardziej rozbudowany zestaw aplikacji, marka zyskała wielu zadowolonych i lojalnych klientów, a zainteresowanie produktem przerosło pierwotne oczekiwania twórców.
Pomoc MVP w znalezieniu inwestorów
Rozbudowane projekty wymagają zainwestowania sporych nakładów finansowych. Niestety pozyskanie inwestora na etapie, gdy dopiero sami weryfikujemy hipotezę i posiadamy jedynie wizje produktów, bywa trudne. Decydując się na wypuszczenie na rynek MVP, już wtedy posiadamy kartę przetargową. Jeśli znajdą się zainteresowani, którzy uznają oferowane przez nas artykuły czy usługi nawet w tak okrojonej wersji za wartościowe, to łatwiej będzie nam zdobyć potrzebne środki.
Czas i koszty w wersji minimum
Działania nakierowane na przygotowanie Minimum Viable Product niosą także korzyść w postaci szybkiej informacji zwrotnej z rynku. Dzięki temu można odpowiednio wcześnie wprowadzać do projektu niezbędne poprawki i modyfikacje oraz optymalnie wykorzystywać posiadany budżet. Prace skupione są bowiem wokół najważniejszych funkcjonalności, które dają na tyle jasny obraz finalnego produktu, że ocena jego rentowności staje się o wiele prostsza.
Sukces rynkowy z Minimum Viable Product
Zanim więc podejmiesz wyzwanie i wprowadzisz na rynek nowy produkt, szukaj możliwości i przygotuj na start MVP. Takie podejście pozwala nie tylko zweryfikować swój pomysł na biznes i pozyskać inwestorów, ale także zaistnieć na rynku jako marka, która dba o klienta, i zbadać zainteresowanie ludzi Twoim produktem w zaledwie kilka miesięcy.
Zapamiętaj, że ludzie przede wszystkim oczekują tego, aby witryna internetowa, aplikacja czy innego rodzaju produkt lub usługa zaspokajały ich potrzeby. Skupienie się na tych kluczowych, to najprostszy sposób na stabilny rozwój biznesu. Dodatkowymi korzyściami będzie też oszczędność czasu i pieniędzy.
Chcesz dowiedzieć się więcej na ten lub pokrewne tematy? Zapisz się na bezpłatną konsultację z ekspertami Emiteo. Zobacz też inne nasze artykuły, gdzie pisaliśmy m.in. o Business Model Canvas, tworzeniu pitch decku czy funkcjonowaniu modelu finansowego.