EMITEO SP. Z O. O.
REGULAMIN ZAPOBIEGANIA KONFLIKTOM INTERESÓW
- Postanowienia Ogólne
- Niniejszy „Regulamin zapobiegania konfliktom interesów”, zwany dalej „Regulaminem”, określa zasady identyfikacji, zarządzania, ujawniania oraz łagodzenia skutków konfliktów interesów, które mogą powstać w związku ze świadczeniem Usług przez Platformę.
- Oprócz definicji zawartych w pozostałych częściach Regulaminu, w niniejszym paragrafie postanowiono zdefiniować następujące zwroty:
- Dostawca – oznacza dostawcę Usług w rozumieniu Rozporządzenia, tj. Emiteo spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Koszalinie, ul. Wojska Polskiego nr 24-26, 75-712 Koszalin, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000820021, której akta rejestrowe prowadzone są przez Sąd Rejonowy w Koszalinie, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, z kapitałem zakładowym w wysokości 117.200,00 zł, posiadającą numer NIP: 6692555733.
- Dzień Roboczy – oznacza każdy dzień tygodnia z wyłączeniem sobót, niedziel i dni ustawowo wolnych od pracy w rozumieniu ustawy z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (ze zmianami).
- Inwestor – oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną lub jednostkę organizacyjną, która za pośrednictwem Platformy nabywa Zbywalne Papiery Wartościowe na potrzeby finansowania społecznościowego.
- Kadra Kierownicza – oznacza kadrę kierowniczą Dostawcy, w tym członków zarządu Dostawcy oraz każdego z pracowników Dostawcy.
- Klient – oznacza każdego potencjalnego lub faktycznego Inwestora lub Właściciela Projektu, na rzecz których Dostawca świadczy lub zamierza świadczyć Usługi.
- Komórka ds. Zapewnienia Zgodności – oznacza pracownika lub współpracownika lub zespół pracowników lub współpracowników Dostawcy wyznaczonych przez zarząd Dostawcy do zapewnienia zgodności działania Dostawcy z przepisami prawa i regulacjami wewnętrznymi.
- Osoba Powiązana – oznacza jakąkolwiek osobę fizyczną lub prawną, powiązaną ze Znaczącym Udziałowcem, Kadrą Kierowniczą stosunkiem kontroli, który oznacza związek zachodzący między przedsiębiorstwem dominującym i przedsiębiorstwem zależnym we wszystkich przypadkach, o których mowa w art. 22 ust. 1 i 2 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE lub też podobny związek między jakąkolwiek osobą fizyczną lub prawną i przedsiębiorstwem, przy czym wszelkie przedsiębiorstwa zależne danego przedsiębiorstwa zależnego są również uważane za przedsiębiorstwa zależne wobec przedsiębiorstwa dominującego najwyższego szczebla.
- Osoba Zaangażowana – oznacza Dostawcę, Znaczącego Udziałowca, Kadrę Kierowniczą, Osobę Powiązaną, pracownika lub jakąkolwiek osobą fizyczną lub prawną z nimi powiązaną stosunkiem kontroli, o którym mowa w §1.2(g).
- Platforma – oznacza serwis emiteo.pl – platformę finansowania społecznościowego w rozumieniu Rozporządzenia obsługiwaną i zarządzaną przez Dostawcę.
- Projekt – oznacza projekt oparty na finansowaniu społecznościowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. l) Rozporządzenia, tj. działalność gospodarczą, dla której Właściciel Projektu ubiega się o finansowanie za pośrednictwem oferty finansowania społecznościowego.
- Rejestr konfliktów interesów – oznacza rejestr rzeczywistych lub potencjalnych konfliktów interesów zidentyfikowanych w związku ze świadczeniem Usług, prowadzony w formie elektronicznej, według wzoru stanowiącego Załącznik nr 1.
- Rejestr osób zaangażowanych – oznacza rejestr Osób Zaangażowanych prowadzony w formie elektronicznej, według wzoru stanowiącego Załącznik nr 3.
- Rozporządzenie – oznacza Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937.
- Trwały Nośnik – oznacza przedmiot umożliwiający przechowywanie informacji w sposób zapewniający dostęp do nich w przyszłości przez okres odpowiedni do celów tych informacji oraz pozwalający na odtworzenie przechowywanych informacji w niezmienionej postaci.
- Usługi – oznacza usługi finansowania społecznościowego w rozumieniu Rozporządzenia.
- Ustawa – oznacza ustawę z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom.
- Właściciel Projektu – oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną lub jednostkę organizacyjną, która ubiega się o finansowanie za pośrednictwem Platformy.
- Zbywalne Papiery Wartościowe – oznaczają te rodzaje papierów wartościowych, które są zbywalne na rynku kapitałowym – z wyłączeniem instrumentów płatniczych – takie jak:
- akcje spółek oraz inne papiery wartościowe równoważne akcjom spółek kapitałowych, spółek osobowych lub innych podmiotów, a także kwity depozytowe dotyczące akcji;
- obligacje i inne formy sekurytyzowanych wierzytelności, w tym kwity depozytowe dotyczące takich papierów wartościowych;
- wszelkie inne papiery wartościowe dające prawo nabycia lub zbycia jakichkolwiek zbywalnych papierów wartościowych lub powodujące rozliczenie w środkach pieniężnych określane w odniesieniu do zbywalnych papierów wartościowych, walut, stóp procentowych lub stóp zwrotu, towarów i innych wskaźników lub mierników.
- Znaczący Udziałowiec – oznacza udziałowca Dostawcy posiadającego co najmniej 20% udziałów w kapitale zakładowym lub w ogólnej liczbie głosów.
- Wszelkie odniesienia do:
- „osoby prawnej” oznaczają także jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną.
- „pracownika” oznaczają również osobę zatrudnioną przez Dostawcę na podstawie innych umów niż umowa o pracę.
- Cele zapobiegania konfliktom interesów
- Celem niniejszego Regulaminu, co znajduje potwierdzenie w przyjętych przez Dostawcę standardach postępowania, jest niedopuszczenie do sytuacji, w której doszłoby do powstania konfliktu interesów pomiędzy:
- Osobami Zaangażowanymi a Klientami lub
- między Klientami.
- W celu zapobiegania konfliktom interesów Dostawca zapewnia, w szczególności:
- że Znaczący Udziałowiec, Kadra Kierownicza lub Osoba Powiązana nie będą uczestniczyć w Projektach oferowanych na Platformie jako Właściciele Projektu;
- identyfikację, czy Znaczący Udziałowiec, Kadra Kierownicza lub Osoba Powiązana, została zaakceptowana jako Inwestor w projektach finansowania społecznościowegoProjektach oferowanych na Platformie;
- określa wszelkie inne okoliczności, które mogą powodować rzeczywisty lub potencjalny konflikt interesów między osobami, o których mowa §2.1, przy uwzględnieniu wielkości i działalności Dostawcy oraz ryzyka naruszenia interesów Klientów.
- określa procedury, których należy przestrzegać, i środki, które należy przyjąć, jeżeli zostanie dopuszczony jako Inwestor w Projektach oferowanych na Platformie Znaczący Udziałowiec, Kadra Kierownicza lub Osoba Powiązana, w celu zapewnienia pełnego ujawnienia tego na stronie internetowej Dostawcy, ujawnienia informacji o konkretnych Projektach, w które zainwestowano oraz w celu zapewnienia, aby takie inwestycje były dokonywane na takich samych warunkach jak inwestycje innych Inwestorów oraz aby osoby te nie korzystały z jakiegokolwiek preferencyjnego traktowania lub uprzywilejowanego dostępu do informacji.
- Funkcjonujący u Dostawcy proces zarządzania konfliktami interesów obejmuje następujące etapy:
- pierwszy etap – zakłada generalne unikanie sytuacji, które mogłyby doprowadzić do powstania potencjalnego konfliktu interesów, poprzez opracowywanie i wdrażanie u Dostawcy rozwiązań o charakterze organizacyjnym i proceduralnym, mających eliminować ryzyko naruszenia najlepiej pojętego interesu Klienta;
- drugi etap - sprowadza się do właściwego zarządzania tymi konfliktami interesów, których nie udało się uniknąć, włączając w to poinformowanie Klienta o zaistniałym konflikcie interesów i uzależnienie świadczenia Usług przez Dostawcę na rzecz Klienta od jego świadomej decyzji.
- Zakres zastosowania Regulaminu
Regulamin ma zastosowanie do wszystkich osób zaangażowanych w świadczenie Usług i wszystkich Klientów.
- Identyfikacja konfliktu interesów
- Konflikt interesów może powstać w szczególności, kiedy Osoba Zaangażowana:
- ma możliwość uzyskania korzyści lub uniknięcia straty wskutek poniesienia straty lub nieuzyskania korzyści przez Klienta;
- ma interes w określonym wyniku Usługi świadczonej na rzecz Klienta przeprowadzanej w imieniu Klienta, który to interes jest rozbieżny z interesem Klienta;
- ma powody natury finansowej lub innej do tego, by ponad interes jednego Klienta przedkładać interes innego Klienta;
- posiada powód, aby preferować interes własny lub osoby trzeciej w stosunku do interesów Klienta;
- prowadzi analogiczną działalność względem działalności Klienta;
- otrzyma od osoby innej niż Klient korzyść majątkową inną niż standardowe wynagrodzenie, w związku z Usługą świadczoną na rzecz Klienta.
- Konflikt interesów może także powstać, gdy wskutek działań lub zaniechań Osoby Zaangażowanej względem Klienta w okolicznościach podobnych do wskazanych w §4.1 osoba bliska dla Osoby Zaangażowanej może uzyskać korzyść lub uniknąć straty.
- Obowiązki związane z zapobieganie konfliktowi interesów
Dostawca, Znaczący Udziałowiec, Kadra Kierownicza lub inny pracownik Dostawcy lub Osoba Powiązana zobowiązana jest do identyfikacji:
- sytuacji, które mogą wywołać konflikt interesów,
- sytuacji, w których występuje konflikt interesów.
- Ogólne reguły postępowania
- Dostawca i wszyscy pracownicy Dostawcy wykonujący czynności w związku ze świadczeniem Usług przez Dostawcę postępują profesjonalnie oraz mają na względzie, w każdej sytuacji, obowiązek działania w najlepiej pojętym interesie Klienta.
- Klienci traktowani są z uwzględnieniem zasad równości, sprawiedliwości, uczciwości i rzetelności.
- Jeżeli konflikt interesów dotyczy relacji pomiędzy:
- Dostawcą a Klientem – interesy Klienta mają pierwszeństwo przed interesami Dostawcy;
- Klientem a Znaczącym Udziałowcem lub Osobą Powiązaną – interesy Klienta mają pierwszeństwo przed interesami tych osób;
- Klientami – podejmowane są wszelkie możliwe działania, aby nie doszło do naruszenia interesu żadnego z Klientów.
- PRZECIWDZIAŁANIE KONFLIKTOM INTERESÓW
- Przyjęte przez Dostawcę wewnętrzne akty prawne oraz rozwiązania organizacyjne mają na celu podjęcie wszelkich niezbędnych kroków służących unikaniu konfliktom interesów oraz właściwe zarządzanie tymi konfliktami interesów, których nie udało się uniknąć.
- W celu przeciwdziałania konfliktom interesów podejmuje się następujące działania:
- jeśli zarząd Dostawcy jest wieloosobowy – określa się wewnętrzny podział odpowiedzialności członków zarządu Dostawcy za poszczególne obszary działalności Dostawcy, który jest dokonywany w sposób przejrzysty i jednoznaczny;
- pracownicy Dostawcy zaangażowani w świadczenie Usług, w tym Kadra Kierownicza, powinni powstrzymywać się od podejmowania aktywności zawodowej lub pozazawodowej, która mogłaby prowadzić do powstawania konfliktów interesów;
- planując realizację zadań w ramach świadczenia Usług zarząd Dostawcy zapewnia, aby wskazany czas realizacji oraz istota tych zadań nie powodowały możliwości wystąpienia konfliktu interesów;
- partnerzy biznesowi Dostawcy (w szczególności dostawcy usług płatniczych) oceniani są pod kątem wywiązywania się z obowiązku zapobiegania konfliktom interesów oraz w przypadku zaistnienia takiej potrzeby weryfikowana jest realizacja tego obowiązku;
- zidentyfikowane konflikty interesów, w których uczestniczy Dostawca, Kadra Kierownicza lub Osoba Powiązana i którymi nie może efektywnie zarządzać (tj. w taki sposób, aby zapewnić, że nie dojdzie do naruszenia interesu Klienta) ujawniane są Klientom na Trwałym Nośniku;
- jeżeli Dostawca świadczy Usługi na rzecz jednego Klienta, rozpoczęcie świadczenia Usług na rzecz innego Klienta może zostać uznane za niepożądane, jeżeli nie jest możliwe prawidłowe zarządzanie konfliktem interesów związanym ze świadczeniem Usług lub jeżeli takie ograniczenie wynika z przepisów prawa; w takim przypadku Klient informowany jest za pomocą Trwałego Nośnika o przyczynach odmowy podjęcia świadczenia Usług na jego rzecz wraz z informacją o istocie i źródle konfliktu interesów;
- przeprowadzane są szkolenia dla pracowników Dostawcy w zakresie zarządzania konfliktami interesów;
- wprowadzone zostały zasady i mechanizmy ochrony informacji, w tym informacji poufnych, informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oraz informacji stanowiących tajemnicę zawodową, w celu przeciwdziałania niekontrolowanemu przepływowi tych informacji oraz nieuprawnionemu wykorzystywaniu tych informacji;
- określone zostały procedury zapobiegające, że Kadra Kierownicza, Znaczący Udziałowiec lub Osoba Powiązana zostaną dopuszczone w Projektach oferowanych na Platformie jako Właściciel Projektu;
- określone zostały zasady dopuszczania jako Inwestorów w Projektach przez Dostawcę, Kadrę Kierowniczą, Znaczącego Udziałowca lub Osoby Powiązane lub na ich rachunek; sprawowany jest nadzór nad transakcjami własnymi dokonywanymi przez ww. osoby;
- zasady wynagradzania i premiowania pracowników Dostawcy zaangażowanych w świadczenie Usług są kształtowane w taki sposób, aby nie skłaniały tych osób do przedkładania własnych interesów lub interesów Dostawcy nad interesami Klientów.
- W celu zapobieżenia konfliktowi interesów, każdy pracownik Dostawcy zaangażowany w świadczenie Usług jest zobowiązany do:
- przestrzegania obowiązujących wewnętrznych aktów prawnych Dostawcy, w szczególności określających łącznie proces zarządzania konfliktami interesów;
- przestrzegania przepisów prawa, w szczególności w zakresie obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej oraz przedsiębiorstwa, a także informacji poufnych;
- w przypadku możliwości wystąpienia konfliktu interesów – powstrzymania się od decydowania lub zabierania głosu w danej sprawie oraz powiadomienia zarządu Dostawcy;
- przestrzegania zaleceń Komórki ds. Zapewnienia Zgodności.
- Udział Znaczącego Udziałowca, Kadry Kierowniczej lub Osoby Powiązanej jako Inwestora w projektach oferowanych na Platformie
- Zabrania się Dostawcy posiadania jakiegokolwiek udziału w jakiejkolwiek ofercie finansowania społecznościowego oferowanej na Platformie.
- Dostawca nie może dopuszczać Projektów oferowanych na Platformie, których właścicielami są Znaczący Udziałowiec, Kadra Kierownicza lub Osoba Powiązana.
- Zakazuje się nabywania przez Kadrę Kierowniczą jakiegokolwiek udziału w Projektach oferowanych na Platformie, w tym występowania jako Właściciel Projektu odnośnie Projektów oferowanych na Platformie.
- W celu uniemożliwienia Kadrze Kierowniczej, Znaczącemu Udziałowcowi lub Osobie Powiązanej uczestniczenia w Projektach oferowanych na Platformie jako Właściciel Projektu, Dostawca:
- identyfikuje wszystkie osoby, które mogłyby zostać uznane wobec Dostawcy jako Kadra Kierownicza, Znaczący Udziałowiec oraz Osoba Powiązana;
- na bieżąco prowadzi Rejestr osób zaangażowanych, do których wpisuje i wykreśla dane osób będących dla Dostawcy Kadrą Kierowniczą, Znaczącym Udziałowcem oraz Osobą Powiązaną;
- przed rozpoczęciem oferty Projektu na Platformie sprawdza czy Kadra Kierownicza, Znaczący Udziałowiec lub Osoba Powiązana nie są Właścicielami Projektu, w szczególności poprzez: sprawdzenie danych dotyczących Właściciela Projektu w Krajowym Rejestrze Sądowym, Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych, zażądanie od Właścicieli Projektu dokumentów i informacji dotyczących ich struktury własności (np. informacja z rejestru akcjonariuszy);
- przed rozpoczęciem oferty Projektu na Platformie, w razie wątpliwości, może zażądać od Kadry Kierowniczej, Znaczącego Udziałowca lub Osoby Powiązanej (lub członka Kadry Kierowniczej lub Znaczącego Udziałowca kontrolującego Osobę Powiązaną) złożenie stosowanego oświadczenia dotyczącego ich udziału w konkretnym Projekcie.
- Kadra Kierownicza i Znaczący Udziałowiec niezwłocznie informują Dostawcę o osobach będących dla nich Osobą Powiązaną oraz o ewentualnym wygaśnięciu stosunku uzasadniającego kwalifikację takiej osoby jako Osoby Powiązanej. Otrzymane informacje wprowadzane są do Rejestru osób zaangażowanych.
- W razie gdyby po rozpoczęciu oferowania Projektu na Platformie Znaczący Udziałowiec, Kadra Kierownicza lub Osoba Powiązana stała się udziałowcem Właścicielem Projektu, każda z nich, a także pracownik Dostawcy zaangażowany w świadczenie Usług powinny niezwłocznie zawiadomić Komórkę ds. Zapewnienia Zgodności o tym fakcie. W takim wypadku Dostawca podejmuje niezbędne kroki w celu usunięcia sprzeczności z przepisami Rozporządzenia, a w razie braku możliwości ich usunięcia zawiesza ofertę Projektu na Platformie i rozwiązuje umowę z Właścicielem Projektu.
- Znaczący Udziałowiec, Kadra Kierownicza lub Osoba Powiązana mogą być Inwestorem w Projektach oferowanych na platformie pod warunkiem, że:
- przed dokonaniem jakiejkolwiek inwestycji w Projekt oferowany na Platformie poinformują zarząd Dostawcy (a w przypadku gdy tą osobą jest członek zarządu Dostawcy – Komórkę ds. Zapewnienia Zgodności) o zamiarze dokonania inwestycji wskazując co najmniej następujące informacje:
- nazwę Projektu, w który zamierzają zainwestować;
- wielkość potencjalnego zaangażowania w Projekt;
- powstrzymają się od jakiegokolwiek zaangażowania w świadczenie Usług związanych z tym Projektem.
- Zawiadomienie, o którym jest mowa w §8.7(a)8.5(a) powinno zostać przekazane nie później niż na 7 (siedem) Dni Roboczych przed zakończeniem oferowania Zbywalnych Papierów WartościowychProjektu na Platformie.
- W przypadku otrzymania przez Dostawcę zawiadomienia, o którym jest mowa w §8.7(a)8.5(a), w terminie 2 (dwóch) Dni Roboczych:
- zarząd Dostawcy – w przypadku osób innych niż określone w §8.9(b)8.7(b);
- Komórka ds. Zapewnienia Zgodności – w przypadku członków zarządu Dostawcy;
- akceptuje bądź odmawia akceptacji udziału osoby wnioskującej jako Inwestor w Projekcie, co do którego przekazano zawiadomienie zgodnie z §8.7(a)8.5(a).
- W razie uzyskania akceptacji Dostawca zamieszcza na Platformie, w części dotyczącej danego Projektu, w widocznym miejscu i łatwo dostępnym dla Klienta, informacje o dopuszczeniu jako Inwestora w danym Projekcie Znaczącego Udziałowca, Kadrę Kierowniczą lub Osobę Powiązaną (bez podawania danych osobowych).
- Niezależnie od obowiązku określonego w §8.108.8 Dostawca zamieszcza na Platformie, w widocznym miejscu i łatwo dostępnym dla Klienta, ogólną informację o dopuszczeniu jako Inwestora w Projektach oferowanych na Platformie Znaczącego Udziałowca, Kadrę Kierowniczą lub Osobę Powiązaną.
- W razie dopuszczenia jako Inwestora w danym Projekcie Znaczącego Udziałowca, Kadrę Kierowniczą lub Osobę Powiązaną, Dostawca zapewnia, że:
- Znaczący Udziałowiec, Kadra Kierownicza lub Osoba Powiązana nie będą w żadnym stopniu traktowani w sposób uprzywilejowany w stosunku do pozostałych Inwestorów, w szczególności:
- nie będą otrzymywali z pierwszeństwem żadnych informacji przeznaczonych dla ogółu Inwestorów;
- nie będą preferowani w kolejności dokonywaniu zapisów na Zbywalne Papiery Wartościowe oferowane na Platformie;
- nie będą traktowani preferencyjnie przy przydziale Zbywalnych Papierów Wartościowych oferowanych na Platformie;
- zasady udziału w ofercie Zbywalnych Papierów Wartościowych będą identyczne jak dla pozostałych Inwestorów;
- nie otrzymają żadnego upustu, dyskonta ani podobnej preferencji co do opłacenia Zbywalnych Papierów Wartościowych oferowanych na Platformie;
- sposób zapłaty za objęte Zbywalne Papiery Wartościowe nie będzie różnił się od sposobu zapłaty przez pozostałych Inwestorów;
- Znaczący Udziałowiec, Kadra Kierownicza oraz Osoba Powiązana nie będą otrzymywali jakiegokolwiek uprzywilejowanego dostępu do informacji dotyczących Zbywalnych Papierów Wartościowych oferowanych na Platformie, Projektu lub Właściciela Projektu, w tym otrzymywali jakichkolwiek informacji, które mają znaczenie dla powodzenia oferty Zbywalnych Papierów Wartościowych lub Projektu, które nie zostały przekazane ogółowi Inwestorów.
- W celu zapewnienia wykonania obowiązków wynikających z §8.128.10 Kadra Kierownicza lub pracownik Dostawcy zaangażowany w świadczenie Usług przez Dostawcę związanych z danym Projektem, a który jest Znaczącym Udziałowcem lub Osobą Powiązaną powinien:
- powstrzymać się od dalszego udziału w świadczeniu Usług związanych z danym Projektem, które mogłyby powodować konflikt interesów lub dawać jakikolwiek uprzywilejowany dostęp do informacji;
- mieć uniemożliwiony dostęp do dokumentów i informacji gromadzonych przez Dostawcę związanych z danym Projektem.
- W celu zapewnienia wykonania obowiązków wynikających z §8.128.10, Dostawca zapewnia, że:
- świadczenie Usług związanych z danym Projektem jest realizowane wyłącznie przez osoby wskazane przez zarząd Dostawcy. Pracownicy Dostawcy zaangażowani w świadczenie Usług związanych z danym Projektem nie mogą przekazywać innym pracownikom Dostawcy informacji związanym z Projektem, bez uprzedniej i pisemnej zgody zarządu Dostawcy;
- w okresie trwania oferty Zbywalnych Papierów WartościowychProjektu na Platformie Komórka ds. Zapewnienia Zgodności intensyfikuje nadzór nad przestrzeganiem przez Dostawcę, Znaczącego Udziałowca, Kadrę Kierowniczą lub Osobę Powiązaną obowiązków wynikających z Regulaminu.
- Ogólne ZARZĄDZANIE KONFLIKTAMI INTERESÓW
- Pracownicy Dostawcy zobowiązani są do identyfikowania wszelkich okoliczności, które mogą spowodować powstanie konfliktu interesów oraz do zgłaszania ich Komórce ds. Zapewnienia Zgodności niezwłocznie (na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej) w celu odnotowania ich w Rejestrze konfliktów interesów oraz ustalenia i podjęcia odpowiednich działań zaradczych.
- Przed zawarciem umowy z Klientem, jak również przed wykonaniem czynności w związku ze świadczeniem Usług inwestycyjnych przez Dostawcę, pracownik Dostawcy powinien przeanalizować sytuację, wykorzystując wszelką dostępną mu wiedzę o konfliktach interesów (w tym informacje zawarte w udostępnionych jej w Rejestrze konfliktów interesów), które mogą wystąpić lub występują oraz wiążą się z sytuacją pracownika Dostawcy lub osoby bliskiej dla niego; w przypadku wystąpienia potencjalnego lub rzeczywistego konfliktu interesów, pracownik Dostawcy powinien powstrzymać się od podejmowania działań w sprawie oraz poinformować o tym Komórkę ds. Zapewnienia Zgodności, zgodnie z postanowieniami niniejszego Regulaminu.
- Każdy zgłoszony Komórce ds. Zapewnienia Zgodności rzeczywisty lub potencjalny konflikt interesów podlega ocenie pod kątem jego zasadności i poddawany jest działaniom zmierzającym do:
- wyeliminowania konfliktu interesów;
- przeciwdziałania lub ograniczania negatywnych skutków wystąpienia konfliktu interesów.
- W przypadku zidentyfikowania przez pracownika Dostawcy konfliktu interesów, przekazuje on informację o konflikcie interesów do Komórki ds. Zapewnienia Zgodności.
- Po otrzymaniu zgłoszenia, o którym mowa w §9.4, w zależności od charakteru konfliktu interesów, może zostać podjęta decyzja zmierzająca m.in. do:
- wyłączenia pracownika Dostawcy z dalszego obsługiwania Klienta lub prowadzenia danej sprawy (odsunięcie pracownika Dostawcy od podejmowania decyzji w sprawie, nieprzekazywanie mu dokumentów i korespondencji dotyczącej sprawy, nieinformowanie mu o postępie prac);
- zapewnienia nadzoru nad pracownikami Dostawcy wykonującymi, w ramach swoich podstawowych zadań, czynności na rzecz i w imieniu Klientów w ramach świadczonych Usług;
- wyeliminowania czynności, które powodują lub mogą powodować wystąpienie konfliktu interesów;
- zapobieżenia istnieniu bezpośrednich zależności pomiędzy wysokością wynagrodzenia pracowników Dostawcy wykonujących określone czynności, w ramach świadczonych przez Dostawcę Usług , od wynagrodzenia lub zysków osiąganych przez osoby wykonujące czynności innego rodzaju, które powodują lub mogłyby spowodować powstanie konfliktu interesów;
- zapobieżenia możliwości wywierania niekorzystnego wpływu osób trzecich na sposób wykonywania przez pracownika Dostawcy czynności związanych ze świadczeniem przez Dostawcę Usług;
- zapobieżenia przypadkom jednoczesnego lub następującego bezpośrednio po sobie wykonywania przez tego samego pracownika Dostawcy czynności związanych z Usługami świadczonymi przez Dostawcę na rzecz różnych Klientów, jeżeli mogłoby to wywrzeć niekorzystny wpływ na prawidłowe zarządzanie konfliktami interesów, lub zapewnić nadzór nad takim sposobem wykonywania czynności, jeżeli jest on konieczny;
- zapewnienia pracownikom Dostawcy możliwości wykonywania swoich obowiązków w sposób niezależny od czynników lub osób sprzyjających występowaniu konfliktów interesów z uwzględnieniem wielkości ryzyka zagrażającego interesom Klientów;
- odstąpienia od zawarcia planowanej Umowy z Klientem, z którymi wiąże się konflikt interesów.
- Wystąpienie konfliktu interesów przed zawarciem Umowy
- W przypadku wystąpienia lub możliwości wystąpienia konfliktu interesów przed zawarciem umowy z Klientem, należy uzyskać od Klienta pisemną zgodę na zawarcie takiej umowy, zachowując w poufności informacje dotyczące Klienta, w tym tajemnicę zawodową.
- W przypadku wystąpienia konfliktu interesów po zawarciu uUmowy z Klientem, należy poinformować Klienta o konflikcie niezwłocznie po jego stwierdzeniu.
- W przypadku, o którym mowa w §10.2:
- konieczne jest uzyskanie pisemnej zgody Klienta na dalsze świadczenie Usług przez Dostawcę;
- należy powstrzymać się z wykonywaniem czynności w związku ze świadczeniem Usług przez Dostawcę do czasu uzyskania od Klienta wyraźnego pisemnego oświadczenia o kontynuacji lub rozwiązaniu uUmowy.
- Przekazywanie Klientowi informacji, o których mowa w §10.1 i §10.2, nie jest wymagane, jeśli wdrożone u Dostawcy rozwiązania o charakterze organizacyjnym i proceduralnym zapewniają, że w przypadku powstania konfliktu interesów nie dojdzie do naruszenia interesów Klienta; decyzję o rezygnacji z powiadamiania Klienta podejmuje zarząd Dostawcy, po konsultacji z Komórką ds. Zapewnienia Zgodności.
- Informacje przekazywane Klientom, w sytuacjach o których mowa w niniejszym paragrafie, nie mogą naruszać obowiązku zachowania w poufności informacji podlegających ochronie; w przypadku jakichkolwiek wątpliwości odnośnie dopuszczalności zakresu przekazywanych informacji, należy skontaktować się z Komórką ds. Zapewnienia Zgodności.
- Rejestr konfliktów interesów oraz Rejestr osób zaangażowanych
- Komórka ds. Zapewnienia Zgodności prowadzi Rejestr konfliktów interesów oraz Rejestr osób zaangażowanych.
- W Rejestrze konfliktów interesów zamieszczane są informacje o zidentyfikowanych potencjalnych i rzeczywistych konfliktach interesów.
- Komórka ds. Zapewnienia Zgodności jest zobowiązana do wpisania konfliktu interesów do Rejestru konfliktów interesów na podstawie przekazanych zgłoszeń od pracowników Dostawcy lub na podstawie samodzielnie zidentyfikowanych sytuacji.
- Komórka ds. Zapewnienia Zgodności monitoruje skuteczność przyjętych sposobów zarządzania konfliktami interesów wprowadzonymi do Rejestru konfliktów interesów.
- Udostępnianie Klientom informacji zasadach zapobiegania konfliktom interesów
- Dostawca przed zawarciem umowy z Klientem przekazuje Klientom, przy użyciu Trwałego Nośnika, informacje o ogólnym charakterze i źródle konfliktów interesów oraz działaniach podjętych w celu ich ograniczenia.
- Niezależnie od wykonania obowiązku określonego w §12.1 ogólny charakter i źródła konfliktów interesów oraz działania podjęte w celu ich ograniczenia umieszcza się na Platformie w widocznym miejscu i łatwo dostępnym dla Klienta.
- W przypadku powstania konfliktu interesów w odniesieniu do Projektu lub Zbywalnych Papierów Wartościowych oferowanych na Platformie, Dostawca przekazuje do wiadomości Inwestorów informację o charakterze i źródłach konfliktów interesów oraz działaniach podjętych w celu ich ograniczenia w odniesieniu do konkretnej oferty. Informacje takie powinny zostać przekazane niezwłocznie poprzez ich zamieszczenie w części Platformy przeznaczonej dla danego Projektu w widocznym miejscu i łatwo dostępnym dla Klienta. Informacja ta zawiera co najmniej:
- opis zidentyfikowanego konfliktu interesów;
- ryzyko związanego z jego powstaniem;
- działania podjęte w celu jego wyeliminowania lub ograniczenia.
- Postanowienia różne i końcowe
- Fakt zapoznania się z Regulaminem pracownicy Dostawcy potwierdzają składając pisemne oświadczenie sporządzone według wzoru stanowiącego Załącznik nr 2.
- Pracownicy Dostawcy zobowiązani są także do niezwłocznego zapoznawania się ze wszystkimi zmianami wprowadzanymi do Regulaminu, przekazanymi przez Dostawcę.
- Nadzór nad przestrzeganiem Regulaminu powierza się Komórce ds. Zapewnienia Zgodności.
- W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie stosuje się właściwe przepisy prawa polskiego.
- Przepisy Regulaminu nie modyfikują postanowień przepisów powszechnie obowiązującego prawa. W przypadku rozbieżności postanowienia przepisów powszechnie obowiązującego mają pierwszeństwa przed
postanowieniami Regulaminu.
- Niniejszy Regulamin i jak i określona w nim polityka zapobiegania konfliktom interesów podlega okresowym przeglądom przez Dostawcę, nie rzadziej niż raz w roku.
- Załączniki do Regulaminu stanowią jego integralną część.
- Wszelkie zmiany do Regulaminu wymagają uchwały zarządu Dostawcy.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności jako dostawca usług finansowania społecznościowego[•] r.
- Wzór Rejestru Konfliktów interesów
Data wpisu
(DD.MM.RRRR)
|
Osoba zgłaszająca
|
Klienci, których konflikt interesów dotyczy
|
Osoby ze strony Dostawcy, których konflikt interesów dotyczy
|
Charakterystyka konfliktu interesów
|
Ocena i proponowane środki w celu zapobiegnięcia lub złagodzenia konfliktu interesów
|
Osoba rejestrująca zgłoszony konflikt interesów
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Wzór oświadczenia pracownika Dostawcy o zapoznaniu się z Regulaminem zapobiegania konfliktom interesów
OŚWIADCZENIE
O ZAPOZNANIU SIĘ Z REGULAMINEM ZAPOBIEGANIA KONFLIKTOM INTERESÓW
Ja niżej podpisany, zatrudniony w Emiteo spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Koszalinie, ul. Wojska Polskiego nr 24-26, 75-712 Koszalin, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000820021, której akta rejestrowe prowadzone są przez Sąd Rejonowy w Koszalinie, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, z kapitałem zakładowym w wysokości 113.800,00 zł, posiadającą numer NIP: 6692555733:
- oświadczam, że zapoznałem(am) się oraz przyjąłem(ęłam) do wiadomości i stosowania uregulowania z Regulaminu zapobiegania konfliktom interesów.
*****
Podpis osoby składającej oświadczenie:
Miejscowość, Data r.
Podpis:
|
_____________________
|
Imię i nazwisko:
|
|
Stanowisko:
|
|
- WZÓR REJESTRU OSÓB ZAANGAŻOWANYCH
Data wpisu
(DD.MM.RRRR)
|
Data wykreślenia
(DD.MM.RRRR)
|
Oznaczenie powiązania
(Kadra Kierownicza, Znaczący Udziałowiec, Osoba Powiązana)
|
Dane osoby wpisanej do rejestru
|
Dodatkowe informacje dotyczące powiązania
(opcjonalne)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|