I pamiętaj, że czas to pieniądz!
Istnieje wiele sposobów na przedstawienie Twojego biznesu potencjalnym klientom i inwestorom. Te najpopularniejsze to pitch deck, teaser inwestycyjny czy explainer video. Wspomniany w tytule one pager (nazywany czasem prospektem informacyjnym — choć to pojęcie ma również kilka innych znaczeń) ma nad nimi jedną przewagę — wymaga mniej czasu, by go przyswoić, choć równie niełatwo go stworzyć.
Dlaczego? Bo jak sama nazwa wskazuje, one pager powinien zmieścić się na jednej stronie, na której zawrzesz wszystkie najważniejsze i najbardziej interesujące informacje na temat Twojego biznesu. Brzmi jak bułka z masłem? Tylko pozornie.
W tym tekście przyjrzymy się, co powinien zawierać one pager, jakie informacje można w nim pominąć, a także pokażemy Ci przykład takiego dokumentu.
Co powinno się znaleźć w dobrym one pagerze?
Kompletny dokument tego typu powinien odpowiadać na kilka podstawowych pytań:
- Jaką firmę reprezentujesz?
- Co Twoja firma dostarcza/produkuje?
- W czym jest lepsza od konkurencji?
- Jakie są cele/aspiracje Twojej firmy (plany biznesowe, kwota finansowania, o jaką się ubiegasz etc.)?
Odpowiedzi na te pytania będą dla Ciebie, a przynajmniej powinny być, oczywiste. One pager ma sprawić, by te informacje stały się równie oczywiste dla Twojego odbiorcy.
Główne zadanie one pagera to zaciekawić czytającego
Efekt, jaki chcesz osiągnąć, jest prosty. Chcesz sprawić, by jak najwięcej odbiorców zechciało dowiedzieć się więcej o Twoim biznesie, jego mocnych stronach i ostatecznie usłyszeć, co masz im do zaoferowania. One pager to doskonały sposób na pozyskanie nowych kontrahentów, inwestorów, a nawet klientów.
Żyjemy w czasach, w których attention span (czyli czas, w którym koncentrujemy uwagę na jednej rzeczy) jest coraz krótszy, dlatego Twój one pager musi być zwięzły i czytelny. Jeśli spełni te kryteria, będziesz mógł wykorzystać go zarówno w formie papierowej, jak i cyfrowej — wysyłając go mailowo, publikując na social mediach etc.
Twój odbiorca, niezależnie od tego czy mowa tu o kliencie, potencjalnym inwestorze, czy wspólniku, powinien po przeczytaniu tej jednej strony wiedzieć, jaką „wartość” proponuje mu Twój biznes. Szczegóły tej wartości również warto opisać, ale w innych przeznaczonych do tego miejscach.
Jak powinien wyglądać skuteczny one pager?
Powinien być przede wszystkim przejrzysty. Informacje, jakie zawiera, powinny zostać ułożone w sposób uporządkowany, zachęcający do czytania, a ich ilość nie powinna zniechęcać odbiorcy. Pomyśl o ulotkach leków — wszyscy wiemy, że powinniśmy je czytać od deski do deski, ale czy ktokolwiek, kiedykolwiek przebrnął przez te ściany tekstu z przyjemnością?
Pamiętaj, że celem one pagera jest zachęcenie czytającego do działania. Rodzaj działania, jak i ostateczna treść samego prospektu będą się różnić w zależności od odbiorcy, do którego chcesz dotrzeć.
Podstawowe elementy one pagera
Oczywiście, w przypadku działalności reklamowej, nie ma jednego, obowiązującego wzoru, którego musisz się trzymać — w końcu ogranicza Cię tylko Twoja kreatywność. Skupmy się jednak na kilku aspektach, które wydają nam się dobrym punktem wyjścia do stworzenia skutecznego one pagera.
Od czego zacząć?
- Nazwa i logo firmy — z tym punktem ciężko polemizować. Odbiorca powinien wiedzieć z kim ma do czynienia i jak wizualnie rozpoznać daną firmę.
- Punkty bólu — czyli problemy, jakie napotyka Twój odbiorca. Im kreatywniej i plastyczniej je przedstawisz, tym lepiej. Przykład? Zamiast pisać: najlepsze usługi taksówkarskie w mieście! możesz napisać masz dość starych, zdezelowanych taksówek i gburowatych kierowców?
- Rozwiązanie — to kluczowy punkt. W tym miejsce chcesz zaproponować swojemu odbiorcy rozwiązanie jego problemów i przekonać go, że Twój produkt/usługa odpowiada na jego potrzebę. Odnosząc się do poprzedniego przykładu, moglibyśmy rozwinąć go następująco:
Nasza flota [taksówek] to wyłącznie najnowsze modele [marki x], a nasza aplikacja pozwala Ci zamówić transport o każdej porze dnia i nocy. Gwarantujemy, że nie będziesz czekał dłużej niż 10 minut, a do tego zapewniamy najniższe ceny w mieście. Sprawdź sam — pierwszy przejazd jest darmowy!
Jeśli zaś Twój one pager skierowany jest do inwestorów, automatycznie zmienia się jego formuła. Wówczas, zamiast zwracać się bezpośrednio do odbiorcy, zarysuj istniejący na rynku problem (np. brak skutecznego sposobu na sprzedaż nieużywanych ubrań) i przedstaw sposób, w jaki rozwiązuje go Twoja firma (np. aplikacja, która zapewnia rynek kupującym i sprzedającym).
O czym jeszcze warto wspomnieć?
Co wstawić w dalszej części one pagera?
Dużo zależy od rodzaju biznesu, jaki prowadzisz, ale zazwyczaj to dobry moment, by opisać najważniejsze funkcje i cechy rozwiązania, jakie proponuje. Może to być np. całodobowa obsługa klienta, darmowe usługi dodatkowe czy chociażby specjalnie przygotowana aplikacja.
W nastepnej kolejności skup się na korzyściach, jakie zapewniają Twoje usługi lub produkty. Za pomocą Twojego rozwiązania klienci oszczędzają czas, pieniądze lub usprawniają swoje biznesy? Napisz o tym w one pagerze.
Używaj języka korzyści tak, by Twój odbiorca od razu wiedział, co zyskuje dzięki Twojej propozycji.
Jeżeli Twój dokument skierowany jest do inwestorów, to warto zawrzeć w nim graficzne opracowanie najważniejszych aspektów Twojej działalności. Może to być wykres lub graf, które przedstawią Twoje przychody z ostatnich lat, wzrost produkcji, a nawet potencjalny rynek, który chcesz zdobyć. Innymi słowy, wszystko, co może zainteresować odbiorcę i sprawi, że zechce dowiedzieć się więcej o Twojej firmie.
Twój one pager powinien posiadać jeszcze dwa segmenty
Pierwszy z nich to Call to Action (CTA), czyli „wezwanie do działania”. Gdy Twój odbiorca zapozna się z informacjami, które chciałeś mu przekazać, pora zachęcić go do reakcji. Użyj frazy, która bezpośrednio zwróci się do czytającego, np.:
Zacznij oszczędzać z nami!
Spróbuj naszego roślinnego kurczaka, a nie będziesz chciał wrócić do mięsa!
albo po prostu:
Sprawdź, jak możemy Ci pomóc.
To jeden z tych elementów, który łatwo zmienić i dostosowywać do okoliczności — pamiętaj o tym!
Ostatnim* segmentem, który musi znaleźć się na Twoim one pagerze, są dane kontaktowe, czyli adres, email, numery telefonów — de facto każdy kanał komunikacyjny, za którego pośrednictwem można skontaktować się z Twoją firmą.
*Niektórzy zalecają dodanie informacji o zespole, który stoi za przedstawianym produktem czy usługą. O ile w przypadku stricte marketingowego one pagera jest to raczej zbędne, o tyle jest to opcja, którą warto wziąć pod uwagę, jeżeli próbujesz zwrócić na siebie uwagę potencjalnych inwestorów. Szczególnie jeżeli najważniejsze osoby w Twoim projekcie mają na koncie duże sukcesy zawodowe w innych firmach.
Czego nie umieszczać w one pagerze?
Kilka ostatnich kwestii, o których musisz pamiętać podczas pracy nad swoim one pagerem to:
Unikaj slangu — zazwyczaj Twój prospekt nie będzie skierowany do wąskiego grona odbiorców, unikaj więc mało zrozumiałych, hermetycznych zwrotów, które nierzadko zniechęcą czytającego. Im prostszego języka będziesz używał, tym większe grono, do którego trafisz.
Nie przesadź z danymi — łatwo ulec pokusie wciśnięcia jak największej ilości danych do one pagera. Nie tędy droga. Wybierz jeden, dwa, maksymalnie trzy dobre aspekty Twojego biznesu i skup się na nich. Pamiętaj, chcesz zainteresować odbiorcę, nie zalać go informacjami.
Ogranicz historię firmy do minimum — miejsce na Twoim one pagerze jest cenne, poświęć je więc na najważniejsze informacje o tym, co Twoja firma robi świetnie teraz i co będzie robić jeszcze lepiej. To, jaka jest jej historia i kto ją przez nią przeprowadził to… cóż, inna historia, na inną okazję.
Jak one pager wygląda w praktyce?
Wiesz już niemal wszystko, co niezbędne, by zacząć projektować Twój własny one pager. Zanim jednak się za to zabierzesz, zobacz, jak one pager może wyglądać w praktyce.
Wiesz już, jak powinien wyglądać one pager Twojego biznesu
Jeżeli uda Ci się go stworzyć, możesz wykorzystać treści w nim zawarte w jeszcze jeden sposób. Jaki? Użyj ich jako podstawy do swojego elevator pitcha!
A może nadal nie jesteś pewny, jak podejść do tego tematu? Napisz do nas. Emiteo to nie tylko platforma crowdfundingowa, prowadzimy również działalność doradczą. Możemy przygotować dla Ciebie profesjonalny one pager, pitch deck, model biznesowy, explainer i nie tylko.
Umów się na bezpłatną konsultację, a my zajmiemy się resztą.