Jak rozwinąć startup?

Jakub Szczotka27.05.2022 r.

Wśród początkujących przedsiębiorców (a także wśród osób, które dopiero przymierzają się, by dołączyć do tego grona), dość powszechną opinią jest, że to pomysł na nowatorski biznes jest najważniejszy.

W rzeczywistości etap pomysłu, mimo iż istotny, to tylko jedna ze składowych sukcesu. Planujesz stworzenie aplikacji, jakiej nie ma jeszcze na rynku, opracowałeś sposób na usprawnienie komunikacji w dużych korporacjach albo wiesz, jak pomóc seniorom odnaleźć się w Internecie? To wszystko są świetne punkty wyjścia, praktyka pokazuje jednak, że to sposób, w jaki dana idea zostanie wprowadzona w życie, jest kluczowy dla jej powodzenia bądź porażki.

Opisywaliśmy już na naszym blogu jak założyć startup, skupmy się więc na następnym etapie. Przyjmijmy więc, że masz już więc model biznesowy, niemal gotowe MVP oraz pieniądze na pierwsze miesiące działalności — co dalej?

W tym artykule znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci w podejmowaniu dalszych decyzji na temat rozwoju Twojego biznesu.

 

 

Dobre przygotowanie produktu to podstawa

Najważniejszym aspektem każdego biznesu jest unikatowa wartość, czyli produkt albo usługa, jaką dostarczasz swoim klientom. Twój produkt powinien być Twoim oczkiem w głowie. Ty, Twój CTO albo jakiś inny (choć kluczowy) członek Twojego zespołu musi mieć „obsesję” na punkcie waszego produktu. Perfekcyjna znajomość tego, co oferujecie i jakie potrzeby chcecie zaspokoić, są niezbędne, by zrozumieć, jak myśli i czego potrzebuje klient, którego chcesz pozyskać.

Co więcej, projektuj swój produkt tak, by był niezbędna, a nie tylko „fajny”. To właśnie rozwiązania, które są kluczowe dla Twojej grupy docelowej, są tym, do czego powinieneś aspirować. Jeżeli zniknięcie Twojego produktu byłoby frustrujące dla Twoich klientów, to znaczy, że dopiąłeś swego.

Znajdź swoją niszę

Dokładnie określi, do kogo kierujesz swój produkt. Nie jesteś w stanie spełnić wymagań wszystkich swoich potencjalnych odbiorców, tym bardziej na początku swojej drogi. Gdy zdobędziesz już pierwszych klientów, łatwiej będzie Ci doprecyzować, jak wygląda Twoja nisza i konkretny profil osób, do których chcesz trafić.

Im precyzyjniej określisz swoich przyszłych klientów, tym łatwiej będzie Ci dostosować swój biznes pod ich potrzeby.

Zacznij od dopracowania oferowanego rozwiązania dla mniejszej grupy docelowej, a dopiero później skup się na poszerzeniu swojego rynku. Nie możesz, a nawet nie powinieneś oferować idealnego rozwiązaniem dla każdego, kto mógłby zostać Twoim klientem. Musisz się na coś zdecydować.

Konsekwencjami tego wyboru będzie nie tylko co, ale także komu i jak to sprzedajesz. Inaczej bowiem wygląda marketing promujący rozwiązania dla małych firm, a inaczej wyglądać będzie kampania skierowana do dużych korporacji.

Ćwiczeniem, które pomoże określić mocne i słabe strony Twojego rozwiązania może być m.in. analiza SWOT.

 

 

Bądź gotów na zmiany

Czasami małe zmiany, jak usprawnienie procesu zakupowego albo nawet inny kolor na kluczowym buttonie, mogą znacząco poprawić Twoją sprzedaż. Co jakiś czas sprawdzaj, czy jakiś aspekt istniejących już procesów może zostać poprawiony.

Jak znaczący wpływ na zwiększenie realizacji zamówień mogą mieć, wydawać by się mogło symboliczne zmiany, dowiesz się z rozmowy naszego CEO, Dawida Paczki, ze Łukaszem Kowalskim — współzałożycielem agencji digitalowej Flying Bisons.

Porozmawiaj z potencjalnymi klientami i mierz wszystko, co mierzalne

Działalność właściwie każdego startupu, szczególnie na początku jego drogi, da się sprowadzić do liczb. Im więcej danych i informacji zbierzesz na temat swojego produktu, Twoich klientów i ich zachowań, tym łatwiej będzie Ci wprowadzać właściwie zmiany w swoim biznesie.

Dane o Twoim produkcie i Twoim klientach, których z czasem będziesz mieć coraz więcej, są bezcenne. Dzięki nim zrozumiesz co i dlaczego ludzie robią z Twoim produktem i jak możesz go ulepszyć.

To właśnie zebrane przez Ciebie dane będą najlepszą podpowiedzią, gdy przychodzi do podejmowania kluczowych dla Twojego biznesu decyzji.

 

 

Zadbaj o odpowiedni marketing

Nie każdy rodzaj marketingu sprawdzi się dla każdego produktu. Podobnie jest w przypadku klientów, w których Twoje kampanie marketingowe będą celować.

Postaw na tzw. growth marketing. Na samym początku rozwijania swojego biznesu znajdzie się wiele pilniejszych wydatków niż budżet marketingowy. Niedobory w budżecie nadrabiaj pomysłowością i niekonwencjonalnymi pomysłami.

Pamiętaj też o podstawach, których nie możesz zaniedbać. Możesz nie przepalać tysięcy złotych na reklamy PPC, ale nie możesz oszczędzać na swojego stronie internetowej. Dobry landing page to jedna z wizytówek Twojego biznesu, szczególnie na jego starcie. Zadbaj o to, by była to strona dopieszczona w kazdym calu.

Pozyskanie finansowania

Jak to w życiu startupów bywa, bardzo prawdopodobne jest, że wcześniej czy później skończą Ci się pieniądze. Będziesz wówczas zmuszony poszukać dodatkowego inwestora, gdyż bardzo często Twój biznes będzie rósł, ale nadal nie będzie w stanie na siebie zarabiać, a burn rate okaże się dość dotkliwy.

Możliwości jest kilka: od wsparcia aniołów biznesu przez fundusze venture capital po crowdfundingową emisję akcji.

Niezależnie od tego, która z opcji wyda Ci się najbardziej odpowiednia dla Twojego biznesu, ważne jest, byś jak najszybciej uwzględnił przyszłe rundy finansowanie w swoich planach. Więcej informacji na temat finansowania rozwoju własnej firmy znajdziesz w artykule o finansowaniu startupów.

 

 

O ostatecznym sukcesie startupów decyduje wiele czynników, na które nie zawsze masz wpływ

Pewnie zastanawiasz się, jak to wszystko pogodzić? Odnalezienie swojego miejsca w startupowym świecie nie jest proste i często droga do upragnionego sukcesu jest usiana porażkami.

Z własnego doświedczenia wiemy, jakie przeszkody napotykają młode firmy, wiemy też, jak radzić sobie z najczęstszymi niedogodnościami.

Naszym klientom podpowiadamy między innymi, jak negocjować z inwestorami, jak przygotowywać się do negocjacji i jak prezentować swój biznes. Chcesz skorzystać z naszej wiedzy? Użyj formularza na dole strony i przedstaw nam swój biznes. Jeżeli będziemy mogli Ci pomóc, odezwiemy się.