Dobry biznesplan — sześć wskazówek, o których warto pamiętać

Jakub Szczotka21.09.2021 r.

Stworzenie biznesplanu to jeden z pierwszych kroków na drodze do rozpoczęcia działalności biznesowej. Dobry biznesplan jest także często niezbędny, by ubiegać się o dotację z urzędu pracy czy kredyt bankowy. Nawet jeśli nie planujesz skorzystać z żadnej z tych opcji, warto pokusić się o stworzenie takiego dokumentu.

Dlaczego? Tworząc biznesplan, zbierasz w jednym miejscu wszystkie założenia dotyczące Twojego biznesu (lub pomysłu nań) i nadajesz im uporządkowaną strukturę. Rzetelne i logiczne spisanie wszystkiego, co już wiesz na temat planowanego przedsięwzięcia, pozwoli Ci dostrzec słabe i mocne strony Twojego planu działania.

O strukturze i wszystkich niezbędnych zagadnieniach, jakie musisz zawrzeć w swoim biznesplanie, pisaliśmy w osobnym artykule.

Dziś tymczasem wskażemy główne cechy, które świadczą o użyteczności takiego dokumentu. Na co więc musisz zwrócić szczególną uwagę, by Twój biznesplan spełnił swoje zadanie?

 

 

Przedstaw podstawowe informacje o sobie i swojej firmie

Ten punkt jest szczególnie ważny, jeżeli planujesz ubiegać się o dotację z urzędu pracy, rozważasz wzięcie kredytu lub planujesz szukać zewnętrznych inwestorów. Jeżeli tworzenie biznesplanu traktujesz jako formę ćwiczenia teoretycznego i nie przewidujesz prezentacji przed inwestorami czy urzędnikami, możesz pominąć tę część.

Co jednak w tym pierwszym przypadku? Wykaż się skrupulatnością i zadbaj o szczegóły. Informacje formalne znajdują się z zasady na początku takiego dokumentu, odpowiadają więc za dobre pierwsze wrażenie.

Dopracuj wszystkie elementy. Nadaj swojemu dokumentowi tytuł, dodaj spis treści (który ułatwia nawigację po dłuższych dokumentach), a także, jeżeli planujesz skorzystać z zewnętrznych badań czy rynkowych analiz, pamiętaj o źródłach.

Wstęp Twojego biznesplanu powinien zwięźle i zrozumiale opisywać główne cechy Twojego przedsięwzięcia. Im prościej i atrakcyjniej wytłumaczysz swój pomysł na biznes, tym łatwiej będzie zrozumieć i zainteresować nim czytającego.

 

 

Postaw na wiarygodność — zaprezentuj przemyślany pomysł

We wczesnej fazie planowania biznesu łatwo puścić wodze fantazji i przyjąć przesadnie optymistycznie założenia. Na szczęście, spisanie wcześniej przyjętych tez „na papierze” pozwoli Ci zdystansować się i w konsekwencji zweryfikować swoje pomysły. Powstający w formie pisemnej biznesplan możesz też pokazać komuś z Twojego otoczenia, kto wesprze Cię swoim doświadczeniem i radą, a nierzadko wskaże braki, które warto uzupełnić.

Dobry biznesplan musi zawierać zarówno mocne strony opisywanego biznesu, jak i potencjalne zagrożenia. Pokuś się o analizę rynku, na którym działasz lub chcesz działać. Przejrzystość i zrozumiałość założeń, które przyjmiesz, będzie stanowić duży atut Twojego planu i ułatwi dokładne poznanie tego, co prezentujesz.

Narzędziem, które pomoże Ci w praktyce zestawić mocne strony i szanse firmy z jej słabymi stronami i zagrożeniami, jest analiza SWOT, której poświęciliśmy osobny artykuł: Analiza SWOT — poznaj mocne i słabe strony Twojego pomysłu.

Przedstaw harmonogram działań

W dobrym biznesplanie istotne jest nie tylko „co”, ale także kiedy. Zaprezentuj w swoim dokumencie ramy czasowe Twojego przedsięwzięcia, pokaż, że masz plan dotyczący przyszłości i wiesz, gdzie widzisz swój biznes za pięć czy dziesięć lat. Nakreśl konkretne kamienie milowe, które złożą się na przekonujący plan rozwoju.

Oczywiście nie jesteś w stanie przewidzieć wszystkiego, co może się wydarzyć, pokuś się więc o zaprezentowanie więcej niż jednego potencjalnego scenariusza. Przedstaw przyszłą działalność firmy w wariancie optymistycznym, realistycznym i pesymistycznym.

 

 

Polegaj na liczbach

Każdy biznes ma jeden nadrzędny cel: przynosić zyski. Twoim zadaniem jest zaprezentować, jak chcesz ten cel osiągnąć. Analiza finansowa w dobrym biznesplanie powinna jasno uzasadniać założenia, jakie zawiera Twój biznesplan. Pokaż, skąd będą pochodzić przychody firmy oraz jakie wydatki ją czekają.

Jeżeli planujesz ubiegać się o kredyt lub dotację, skrupulatnie zaprezentuj, jak wydasz pieniądze, o której się starasz. Jeżeli Twój biznes już działa, pokaż dotychczasowy rachunek zysków i strat.

Nie zapomnij opisać rynku, na jakim funkcjonuje bądź będzie funkcjonować Twoja firma (w tym wypadku przydatna może okazać się metoda TAM, SAM, SOM). Dobry biznesplan powinien także określać, kto należy do grupy docelowej Twojej firmy i plan na dotarcie do członków tej grupy.

Przedstaw także próg rentowności Twojej działalności. Więcej o tym wskaźniku przeczytasz w artykule: Co to jest próg rentowności i jak go wyznaczyć?

Z kolei o metodologii TAM, SAM, SOM pisał nasz CEO — Dawid Paczka — na swoim blogu we wpisie: Startuję z biznesem! Lekcja pierwsza — analiza rynku.

 

 

Analiza konkurencji

To bardzo ważny punkt, niezależnie od tego czy tworzysz biznesplan tylko na swoje potrzeby, czy też starasz się o zewnętrzne finansowanie. Nawet najlepiej prowadzony biznes nie odniesie sukcesu, jeżeli nie znajdzie klientów dla swojego produktu czy usługi.

Pokaż, kim jest Twoja bezpośrednia konkurencja, wskaż, co robi dobrze, a co mogłaby robić lepiej, choć z jakiegoś powodu tego nie robi.

Przygotowanie analizy konkurencji powinno wskazać, że na rynku, który Twój biznesplan określał wcześniej, jest miejsce dla Twojej propozycji, a Ty masz pomysł jak robić coś lepiej od Twoich rywali.

Pisz zwięźle i zrozumiale

To szczególnie ważne, gdy Twój biznesplan ma zostać narzędziem do zdobywania finansowania. Pamiętaj, że to, co może być dla Ciebie oczywiste, niekoniecznie takie będzie dla Twojego odbiorcy. Unikaj więc żargonu, pisz w sposób zrozumiały dla przeciętnego człowieka. Dobrze napisany biznesplan przedstawia zawarte w nim informacje w przejrzysty sposób.

 

 

W Emiteo wiemy, jak stworzyć dobry biznesplan

Mamy doświadczenie w tworzeniu takich dokumentów. Sporządzenie dobrego biznesplanu to niełatwe zadanie, więc jeżeli potrzebujesz pomocy, możesz skorzystać z naszej oferty konsultacyjnej (w której znajdziesz także m.in. stworzenie pitch decka, teasera inwestycyjnego czy explainer video). Napisz do nas, opisz nam swoje potrzeby, a jeżeli będziemy w stanie Ci pomóc, umówimy się na bezpłatną konsultację z Tobą.