Jak zrobić skuteczny pitch deck? Osiem przykładów

Jakub Szczotka07.10.2021 r.

Podczas poszukiwania inwestora dobry pitch deck jest niezbędny

Taka prezentacja pozwala szybko i zwięźle przedstawić najważniejsze aspekty Twojego biznesu. Z pomocą pitch decka zaprezentujesz perspektywy, jakie stoją przed Twoją firmą i spróbujesz przekonać swojego rozmówcę, że to właśnie w nią warto zainwestować.

Inwestorom szukającym startupów, w które mogą ulokować swój kapitał, zależy głównie na biznesach, które mają potencjał na kilkukrotne pomnożenie ich inwestycji. Twój pitch deck powinien przekonać odbiorców, że to właśnie Twój biznes ma szansę tego dokonać.

Nie jest to proste zadanie, tym bardziej że czas podczas prezentacji inwestorskich jest zazwyczaj dobrem deficytowym. Dlatego też pitch deck z założenia musi być zwięzły i przejrzysty, a jego objętość nie powinna przekraczać około 15 slajdów. W ramach tych kilkunastu slajdów musisz zaprezentować spójną opowieść.

 

 

 

Podstawowe elementy dobrego pitch decka

Jest kilka sposobów, by ułożyć i przedstawić treść w decku — „optymalna” struktura będzie się różnić w zależności od charakterystyki prezentowanego przedsiębiorstwa. Poniżej wymieniamy kilka obowiązkowych tematów, które powinieneś poruszyć w swoim pitch decku.

Przedstawienie firmy — to trywialny, ale niezbędny element. Wykorzystaj pierwszy slajd, by zrobić dobre pierwsze wrażenie. Przedstaw swoją firmę, pokaż jej logo, opisz jednym zdaniem, czym się zajmuje. Jeśli Twój biznes ma chwytliwy slogan, to dobre miejsce, by się nim podzielić.

Przedstawienie problemu — rozpocznij swoją „opowieść”, zaprezentuj istniejący problem i scharakteryzuj go.

Rozwiązanie problemu — pokaż produkt albo usługę swojej firmy, zaprezentuj unikalne rozwiązanie dla zdiagnozowanego wcześniej problemu.

Model biznesowy — zaprezentuj, jak zarabiasz albo chcesz zarabiać na swojej działalności, a jeżeli możesz, zaprezentuj konkretne dane. Liczby są bardzo ważne dla każdego inwestora.

Potencjalny rynek — przedstaw wielkość rynku, o który chcesz powalczyć, nakreśl, kim jest grupa docelowa Twojej propozycji.

Analiza konkurencji — pokaż, że wiesz, z kim przyjdzie Ci rywalizować, zaprezentuj, czym wyróżniasz się na tle konkurencji.

Zespół — przedstaw, kto tworzy Twoją firmę i dlaczego Ci ludzie mają szansę odnieść sukces.

Dane finansowe — jaki jest cel Twojej prezentacji? Pokaż, ile pieniędzy potrzebujesz i na co chcesz je przeznaczyć.

Dane kontaktowe — banalny, ale łatwy do przeoczenia punkt. W końcu chcesz, żeby Twój przyszły inwestor mógł się z Tobą skontaktować bez żadnego problemu, pomóż mu w tym.

Sporo tego, prawda? A to nie wszystko! Szczegółowej konstrukcji i niezbędnym składnikom każdego pitch decku dokładniej przyjrzeliśmy się w artykule: Pitch deck — do czego służy i jak zrobić to dobrze?

 

 

Jeżeli już wiesz, z czego w teorii powinien składać się pitch deck, pora przejść do praktyki. Przyjrzyjmy się, jak wyglądały prezentacje firm, którym udało się przekonać zewnętrznych inwestorów i w konsekwencji zebrać setki tysięcy, a czasami i miliony, dolarów finansowania.

Airbnb

 

Airbnb to firma, która zaczynała od trzech pracowników — jej założycieli, którzy rozpoczęli działalność w mieszkaniu jednego z nich. Dziś z Airbnb możesz skorzystać w niemal każdym zakątku globu, firma zatrudnia ponad 5000 pracowników, a jej wycena oscyluje wokół 100 mld dolarów (październik 2021).

Można śmiało powiedzieć, że jest to jeden z największych sukcesów komercyjnych ostatnich, którego powtórzenie jest marzeniem każdego startupowca. Ich oryginalna prezentacja należy do grona najsłynniejszych pitch decków w historii i z pewnością pomogła Airbnb osiągnąć tak spektakularny sukces.

Powyżej prezentujemy jej pierwotną wersję (choć dziś nieco już archaiczną). O jej odświeżenie pokusiła się platforma SlideBean, na której stronie możesz zobaczyć, jak mógłby wyglądać ten pitch deck, gdyby powstawał dziś.

Na co warto zwrócić uwagę w tym wypadku? Na świetne intro. Mało kto potrafił tak celnie przedstawić swój biznes, jak zrobili to przedstawiciele Airbnb. Użyli w tym celu jednej celnej frazy: Book rooms with locals, rather than hotel, czyli Wynajmuj pokoje od miejscowych zamiast w hotelach.

Facebook

 

To nieco dłuższa prezentacja (weź pod uwagę, że Mark Zuckerberg ze swoimi współpracownikami szukał inwestorów dla swojego portalu prawie 20 lat temu — dziś aż ciężko w to uwierzyć!), ale to kolejny przykład firmy, której skala sukcesu jest niepodważalna.

Ten pitch deck skupiony jest na tym, co przedstawiany biznes oferuje (czyli w przypadku Facebooka niemal nieograniczoną powierzchnię reklamową). Główną rolę grają tu liczby mówiące o zaangażowaniu, przyroście użytkowników i planach wzrostowych i to ich zadaniem było przekonać potencjalnego inwestora.

W 2004 założyciele Facebooka nie wiedzieli jeszcze, jak będzie dokładnie wyglądał ich model biznesowy, ale mieli do dyspozycji dane, które nawet na wczesnym etapie rozwoju firmy działały na wyobraźnię. Dzięki temu pozyskali finansowanie w wysokości 500 tys. dolarów.

LinkedIn

 

To kolejny gigant ze świata mediów społecznościowych, w przeciwieństwie do Facebooka mocno nastawiony na nawiązywanie i utrzymywanie relacji biznesowych.

W swoim pitch decku przedstawiciele LinkedIna podkreślili siłę działań opartych na sieci i ich przewadze nad analizą pojedynczych przypadków. Ich prezentacji opiera się na zestawieniu dotychczasowych rozwiązań z tymi, które uważali za przyszłościowe. Sam LinkedIn ukazali jako biznesowy networking w nowoczesnej odsłonie. Praktyka pokazała, że mieli rację.

Bliss

 

Bliss to startup z branży programistycznej, sprawdzający jakość dostarczonego kodu. Ich deck przyczynił się do pozyskania finansowania w wysokości 400 tys. dolarów, a jego największe zalety to prostota, przejrzystość i rzeczowość.

Nie zawiera żadnych fajerwerków, ale zamiast tego stawia na jasne przedstawienie projektu: czym zajmuje się firma, jak zarabia, kto jest jej konkurencją oraz kto składa się na jej zespół.

Adpushup

 

Adpushup to firma, która pozwala swoim klientom optymalizować przychody z reklam, a przedstawiany tu pitch deck pozwolił zebrać jej ponad 600 tys. dolarów.

Podobnie jak w przypadku Bliss, jego zaletą jest przejrzysta struktura. To deck, który punkt po punkcie przedstawia odbiorcy kolejne cechy przedstawianego biznesu.

Canvas

 

Pitch deck autorstwa Canvas również odniósł sukces — inwestorzy zainwestowali w firmę aż 9 mln dolarów! W swoim dokumencie Canvas dobitnie pokazuje, jak dostarczane przez nich rozwiązania pozwalają przenieść dane z formy analogowej na cyfrową.

W tym wypadku kluczem jest nie to, co robią, a to jak przydatne są usługi Canvas dla korzystających z nich klientów i jaki potencjał rozwoju ma ta firma.

Uber

 

Uber to kolejna firma, która ze startupu przeistoczyła się w globalną korporacja. W ich pitch decku słowa kluczowe to: obskurne taksówki, przestarzała technologia i niskiej jakości usługi.

Innymi słowy, firma przedstawiła istotny problem i jednocześnie zaproponowała jego nowoczesne rozwiązanie. Z pewnością rynek o wartości 4,2 mld dolarów rocznie (w 2014 r.) również wpłynął na przekonanie inwestora.

Sequioa Capital

 

Sequoia Capital to jeden z bardziej rozpoznawalnych amerykańskich funduszy venture capital (z tego artykułu dowiesz się więcej o venture capital, a także o ich działaniach na polskim rynku). W przeciwieństwie do pozostałych przykładów z tej listy, w rozmowach inwestorskich firma ta siedzi po drugiej stronie stołu — to oni wykładają pieniądze na w ich mniemaniu obiecujące startupy.

Powyższa prezentacja to nie tyle gotowy pitch deck, ile szkielet, wzór z zaleceniami co do tego, jak powinna wyglądać taka prezentacja i czego dotyczyć. Mimo iż lakoniczny, to z pewnością warto się zapoznać z tym „pitch deckiem”, w końcu kto lepiej wie, jak wzbudzić zainteresowanie inwestora niż on sam?

Podsumowując, Twój pitch deck powinien przede wszystkim pokazać, że doskonale znasz swój biznes i wiesz, jakie są jego mocne i słabe strony. Przygotowując taką prezentację, pokaż, że wiesz, kto jest klientem Twojej firmy, jakie ma potrzeby i jaki jest Twój plan działania, żeby te potrzeby zaspokoić.

Większość inwestorów widziała już w swoim życiu setki pitch decków i ma spore biznesowe doświadczenie. Zanim wyślesz swój deck w świat, odrób pracę domową: sprawdź każdy slajd, poćwicz prezentację przed żywymi ludźmi i przygotuj się na trudne pytania, które z pewnością wiele razy padną podczas rozmów z inwestorami.

 

 

A czy Twój biznes ma swój pitch deck?

Mamy nadzieję, że po przejrzeniu powyższych pitch decków dojdziesz do wniosku, że stworzenie takiego dokumentu nie jest trudne. Prawdziwą sztuką jednak jest zrobienie dobrego pitch decka. Możemy Ci w tym pomóc.

Emiteo prowadzi działalność konsultacyjną; przygotowujemy m.in. materiały, których celem jest przekonanie inwestorów do Twojego pomysłu: teaser inwestycyjny, explainer video czy właśnie pitch deck.

Chcesz usprawnić swój biznes? Napisz do nas i przedstaw nam swoje potrzeby, jeżeli będziemy mogli Ci pomóc, odezwiemy się i umówimy na bezpłatną konsultację.