Logo
Co dzieje się po zakończonej emisji akcji?

Jakub Szczotka | 09.12.2024 r.

Z naszego bloga dowiesz się m.in. jak wyglądają formalności mające miejsce przed emisją akcji oraz jak spółka powinna się przygotować do tego procesu. Wspominaliśmy także, co dzieje się podczas samej emisji akcji. Tym razem przyjrzymy się temu, co dzieje się po zakończeniu emisji, czyli formalnościom, które spółka musi dopełnić, aby nowi inwestorzy mogli zostać akcjonariuszami spółki.

Spójrzmy więc z bliska, jakie czynności powinna wykonać spółka po zakończeniu emisji akcji (skupiając się jedynie na tych najważniejszych, by nakreślić ogólny obraz tej fazy procesu).

Tuż po zakończeniu emisji akcji spółka musi ją podsumować

Poprzez podsumowanie rozumiemy przygotowanie listy inwestorów, czyli osób, które obejmą akcje w ramach zakończonej emisji. W przypadku spółek akcyjnych (SA) i spółek komandytowo-akcyjnych (SKA) zarząd spółki podejmuje uchwałę o przydziale akcji. Treść uchwały lub załącznik do niej powinien wskazywać liczbę akcji przydzielonych poszczególnym inwestorom, numerację serii akcji oraz cenę emisyjną. Sam przydział akcji powinien nastąpić w ciągu 2 tygodni od zakończenia emisji akcji, zgodnie z ustalonym terminem. W przypadku prostej spółki akcyjnej (PSA) zarząd lub rada dyrektorów spółki podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu listy akcjonariuszy wraz określeniem wysokości kapitału akcyjnego oraz liczby nowych akcji. Treść uchwały lub załącznik do niej powinien wskazywać liczbę akcji obejmowanych przez poszczególnych inwestorów, a także zawierać informacje wymagane przepisami prawa, sporządzone na piśmie i opatrzone podpisem zarządu lub rady dyrektorów.

Gdy przydział akcji w SA lub SKA zostanie formalnie dokonany, spółka powinna niezwłocznie poinformować osoby biorące udział w emisji o przydziale akcji, przekazując im niezbędne informacje dotyczące wyników przydziału. W efekcie każdy inwestor powinien wiedzieć, czy otrzyma akcje oraz ile ich otrzyma (może bowiem zdarzyć się, że spółka przydzieli danemu inwestorowi mniej akcji, niż wyniósł jego zapis, zwracając pieniądze za nieobjęte akcje). W przypadku PSA nie ma przydziału akcji, a zarząd lub rada dyrektorów spółki zatwierdza listę akcjonariuszy. Gdy lista akcjonariuszy zostanie zatwierdzona, spółka powinna poinformować osoby biorące udział w emisji o jej zatwierdzeniu. W efekcie każdy inwestor powinien wiedzieć, czy otrzyma akcje oraz ile ich otrzyma (może bowiem zdarzyć się, że spółka odstąpi od zawartej umowy objęcia akcji lub dokona proporcjonalnego zmniejszenia liczby akcji obejmowanych przez inwestorów, zwracając pieniądze za nieobjęte akcje). Warto podkreślić, że prawidłowe przeprowadzenie tych działań buduje zaufanie inwestorów.

Sporządzenie nowych dokumentów akcji i przygotowanie do procesu wystawienia akcji po walnym zgromadzeniu.

Następnie zarząd lub rada dyrektorów spółki (w zależności od formy prawnej danej spółki i organu ją reprezentującego) zgłasza informację o zakończonej emisji i przydziale akcji do Systemu Ewidencji Akcji prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF), która nadzoruje proces emisji i wprowadzenie papierów wartościowych do obrotu na rynku kapitałowym. W przypadku SA i SKA zarząd spółki jest również zobowiązany złożyć przed notariuszem oświadczenie o dookreśleniu wysokości kapitału zakładowego spółki. W oświadczeniu tym wskazuje się m.in. liczbę akcji przydzielonych inwestorom, serie akcji, wartość nominalną oraz wysokość kapitału zakładowego spółki po jego podwyższeniu. Natomiast w PSA spółka podejmuje uchwałę w sprawie zmiany umowy spółki, w której zostanie wskazana liczba nowych akcji, która została objęta przez inwestorów, a także wysokość kapitału akcyjnego.

W dalszej kolejności zarząd lub rada dyrektorów spółki zgłasza zakończoną emisję akcji, podwyższenie kapitału zakładowego spółki (w przypadku SA lub SKA) lub zmianę umowy spółki (w przypadku PSA) do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, w ramach formalnego wniosku. Z momentem rejestracji w KRS dochodzi do podwyższenia kapitału zakładowego (w przypadku SA i SKA) lub rejestracji nowej emisji (w przypadku PSA).

Po rejestracji w KRS zarząd lub rada dyrektorów spółki zgłasza emisję akcji do rejestru akcjonariuszy spółki prowadzonego przez właściwy dom maklerski. Z chwilą rejestracji emisji w rejestrze akcjonariuszy inwestor może już wykonywać przypisane mu prawa akcjonariusza, jak również zbywać akcje spółki objęte w ramach emisji, np. na podstawie umowy sprzedaży. 

Przy rejestracji w rejestrze akcjonariuszy zazwyczaj wymagana jest dodatkowa aktywność inwestorów. Domy maklerskie wymagają bowiem od tych inwestorów wypełnienia, podpisania i przesłania dodatkowych ankiet dotyczących m.in. wskazania źródeł majątku przeznaczonego na objęcie akcji oraz złożenia odpowiednich oświadczeń. Są to relatywnie nowe wymogi wynikające z regulacji dotyczących przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu oraz spełnienia formalnych wymagań związanych z wprowadzeniem akcji do obrotu. Jednakże bez wypełnienia tych ankiet inwestor może nie być ujawniony jako inwestor w rejestrze akcjonariuszy prowadzonym przez dom maklerski.

Rejestr akcjonariuszy jest prowadzony w formie elektronicznej. Inwestorzy, którzy objęli akcje spółki, nie otrzymują więc dokumentów akcji w formie papierowej. Akcje mogą być wprowadzone do obrotu na rynkach kapitałowych – GPW lub NewConnect, ale debiut na którymkolwiek z nich wymaga spełnienia wielu wymogów formalnych i finansowych, więc nie jest możliwy na wczesnym etapie działalności. Co więcej, tylko spółka akcyjna (SA) może wprowadzić akcje do obrotu – SKA i PSA muszą się wcześniej w takową przekształcić. Wprowadzenie akcji do obrotu wymaga spełnienia określonych warunków i uzyskania zgody odpowiednich organów, a także przekazania niezbędnych informacji inwestorom, m.in. poprzez newslettery, raporty i inne kanały komunikacji, ale jednocześnie zapewnia szeroki dostęp inwestorów do oferty i umożliwia dalsze działania na rynku.

Relacje inwestorskie

Gdy powyższe formalności zostaną spełnione, spółka powinna pamiętać o prowadzeniu we właściwy sposób relacji inwestorskich, czyli o regularnym przekazywaniu informacji akcjonariuszom.

Spółki akcyjne, komandytowo-akcyjne i proste spółki akcyjne są zobowiązane, aby utrzymywać komunikację ze swoimi akcjonariuszami. W związku z tym każda taka spółka musi m.in. prowadzić zakładkę przeznaczoną do komunikacji z akcjonariuszami na swojej stronie internetowej i za jej pośrednictwem przekazywać informacje dotyczące najważniejszych wydarzeń, takich jak np. zwoływane walne zgromadzenia akcjonariuszy, a także zapewnić szeroki dostęp do informacji dotyczących projektu dla inwestorów.

Sporządzenie nowych dokumentów akcji i przygotowanie do procesu wystawienia akcji po walnym zgromadzeniu.

Ważnym elementem komunikacji jest również newsletter, który pozwala na bieżąco informować inwestorów o strategii spółki, celach finansowych, aktualnościach związanych z ewentualnymi kolejnymi emisjami akcji oraz innych działaniach spółki. Regularne wysyłanie newslettera pomaga budować relacje i utrzymywać zaangażowanie obecnych akcjonariuszy.

Co istotne, realizacja procesu emisji akcji za pośrednictwem naszej platformy wiąże się z możliwością skorzystania przez inwestorów z tzw. tablicy ofert. Owa tablica to narzędzie, które pomaga skojarzyć osoby chcące kupić oraz sprzedać akcje spółek, które wyemitowały akcje za pośrednictwem Emiteo po otrzymaniu przez naszą platformę zezwolenia na prowadzenie działalności jako dostawca usług finansowania społecznościowego od Komisji Nadzoru Finansowego (tj. po 27 października 2023). Dzięki temu możliwość zbycia akcji różnymi kanałami jest szeroko dostępne zarówno dla obecnych, jak i nowych inwestorów.

Na moment pisania tego tekstu tablica ofert to w praktyce jedno z trzech miejsc w Polsce, które pomaga skojarzyć osoby zainteresowane zbyciem lub nabyciem akcji. Rozwiązanie to jest stosunkowo nowe, ale z każdą kolejną emisją jego funkcjonalność zwiększa się, a w nadchodzących miesiącach planujemy oddać w ręce naszych użytkowników bardziej rozbudowaną wersję tego narzędzia.

Zastanawiasz się nad emisją akcji swojego biznesu?

Wypełnij formularz — a my sprawdzimy, czy emisja akcji to odpowiednie rozwiązanie dla Twojego biznesu.

kategoria: Regulacje prawnechevron_right
Koperta
Zapisz się na alert inwestora,
a nie ominie Cię nic ważnego!

Zostaw nam swój e-mail, a:

check

dowiesz się o nowych prekampaniach emisjach

check

otrzymasz darmowy e-book „Vademecum inwestora”

check

powiadomimy Cię o najważniejszych zmianach na polskim rynku finansowania społecznościowego

Administratorem Państwa danych osobowych jest Emiteo sp. z o.o. z siedzibą w Koszalinie (75-712) przy ul.Wojska Polskiego 24-26. Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu wysyłki newslettera. Szczegółowe postanowienia dotyczące danych osobowych znajdują się w regulaminie newslettera - zapoznaj się z treścią regulaminu

Kontakt

Administratorem Państwa danych osobowych jest Emiteo sp. z o.o. z siedzibą w Koszalinie (75-712) przy ul.Wojska Polskiego 24-26. Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość wysłaną za pomocą formularza kontaktowego. Szczegółowe postanowienia dotyczące danych osobowych znajdują się w Polityce Prywatności - zapoznaj się z treścią

Discord
Emiteo sp. z o.o. (KRS nr 0000820021) z siedzibą w Koszalinie, adres: ul. Wojska Polskiego 24-26, 75-712 Koszalin, jest dostawcą usług finansowania społecznościowego i posiada zezwolenie na świadczenie usług finansowania społecznościowego (crowdfunding inwestycyjny) wydane przez Komisję Nadzoru Finansowego (data wydania decyzji - 27.10.2023). Usługi finansowania społecznościowego, oferowane na platformie finansowania społecznościowego Emiteo, nie są objęte systemem gwarancji depozytów ustanowionym zgodnie z dyrektywą 2014/49/UE. Zbywalne papiery wartościowe lub instrumenty dopuszczone na potrzeby finansowania społecznościowego, nabyte za pośrednictwem platformy finansowania społecznościowego Emiteo, nie są objęte systemem rekompensat dla inwestorów ustanowionym zgodnie z dyrektywą 97/9/WE.