Logo
Czym jest i po co Ci podpis kwalifikowany?

Jakub Szczotka | 21.06.2024 r.

Postępująca cyfryzacja sprawia, że coraz więcej spraw możesz załatwić, nie wychodząc z domu — o ile jesteś w stanie potwierdzić swoją tożsamość.

Potwierdzanie tożsamości w formie elektronicznej

Jak tego dokonać? Najczęściej elektroniczna weryfikacja tożsamości przebiega za pomocą jednego z dwóch narzędzi:

  • profilu zaufanego (który przypisany jest do konkretnego numeru PESEL),

  • kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

To właśnie na tym drugim rozwiązaniu skupimy się w tym artykule.

Co to jest kwalifikowany podpis elektroniczny?

Kwalifikowany podpis elektroniczny to rodzaj podpisu elektronicznego, który ma taką samą moc prawną jak podpis własnoręczny. Oznacza to, że podpisany dokument jest w pełni wiążący prawnie — także w postępowaniu sądowym, przy składaniu deklaracji podatkowych, podpisywaniu umów czy przesyłaniu sprawozdań finansowych do urzędu skarbowego.

Aby jednak podpis kwalifikowany był ważny, musi być poświadczony certyfikatem kwalifikowanym, wydanym przez jeden z podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne.

Podpisywanie dokumentów w formie elektronicznej przy użyciu aplikacji mobilnej i e-podpisu.

Do czego wykorzystasz kwalifikowany podpis elektroniczny?

Podpis kwalifikowany przydaje się w wielu sytuacjach, np. przy:

  • podpisywaniu umów i dokumentów firmowych w formie elektronicznej,

  • wysyłce sprawozdań finansowych do urzędów,

  • składaniu e-deklaracji podatkowych,

  • uczestnictwie w przetargach elektronicznych,

  • podpisywaniu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (JEDZ),

  • potwierdzaniu transakcji w bankowości elektronicznej,

  • wysyłaniu pisma procesowego w sądowym postępowaniu upominawczym,

  • podpisywaniu faktur elektronicznych.

Jednym z dokumentów, które możesz podpisać w ten sposób, jest formularz zapisu na akcje (w przypadku Spółki Akcyjnej i Spółki Komandytowo-Akcyjnej) lub umowa objęcia akcji (w przypadku Prostej Spółki Akcyjnej) podczas emisji na naszej platformie.

Jak założyć kwalifikowany podpis elektroniczny?

Podpis kwalifikowany kupujesz u jednego z certyfikowanych dostawców — jest to bowiem usługa oferowana nie przez państwo (jak w przypadku profilu zaufanego), a prywatne firmy. Ich listę znajdziesz na stronie internetowej Narodowego Centrum Certyfikacji.

Osoba upoważniona analizująca dokumentację firmową przed złożeniem podpisu kwalifikowanego.

Aby rozpocząć korzystanie z kwalifikowanego podpisu:

  1. Wybierz dostawcę usługi.

  2. Zweryfikuj swoją tożsamość — możesz to zrobić online lub w wybranej placówce.

  3. Opłać zestaw do składania podpisów.

W skład zestawu zwykle wchodzą: specjalna karta kryptograficzna, czytnik kart oraz oprogramowanie do podpisywania dokumentów w formacie PDF lub innych plikach elektronicznych.

Cena zestawu wynosi około 300 złotych.

Podpis jednorazowy – tańsza alternatywa

Jeśli chcesz podpisać tylko jeden dokument (np. chcesz wziąć udział w emisji akcji na Emiteo) i nie potrzebujesz podpisu elektronicznego na co dzień, możesz skorzystać z podpisu jednorazowego.

Taką usługę oferuje m.in. mSzafir – znajdziesz ją na stronie www.elektronicznypodpis.pl.

Cena podpisu jednorazowego to około 20 złotych. Wystarczy kupić usługę, potwierdzić tożsamość i podpisać dokument.

Z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego możesz nabyć akcje na naszej platformie w ciągu kilkunastu minut.

Zarówno podpis zaufany, jak i kwalifikowany podpis elektroniczny ułatwiają załatwianie spraw w formie elektronicznej. Jeśli jednak chcesz podpisać dokument podpisem kwalifikowanym, który ma pełną moc prawną również w obrocie gospodarczym — warto zainwestować w usługę certyfikowaną.

Szukasz okazji inwestycyjnych?

Na Emiteo znajdziesz zweryfikowane oferty inwestycyjne polskich spółek. Dzięki nim możesz budować i dywersyfikować swój portfel inwestycyjny, korzystając z nowoczesnych narzędzi cyfrowych.

Cały proces inwestowania odbywa się w 100% online, jest prosty i bezpieczny – wystarczy kilka kliknięć, by nabyć akcje wybranej spółki i przyczynić się do jej rozwoju oraz zysków w przyszłości.

kategoria: Podstawy inwestowaniachevron_right
Koperta
Zapisz się na alert inwestora,
a nie ominie Cię nic ważnego!

Zostaw nam swój e-mail, a:

check

dowiesz się o nowych prekampaniach emisjach

check

otrzymasz darmowy e-book „Vademecum inwestora”

check

powiadomimy Cię o najważniejszych zmianach na polskim rynku finansowania społecznościowego

Administratorem Państwa danych osobowych jest Emiteo sp. z o.o. z siedzibą w Koszalinie (75-712) przy ul.Wojska Polskiego 24-26. Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu wysyłki newslettera. Szczegółowe postanowienia dotyczące danych osobowych znajdują się w regulaminie newslettera - zapoznaj się z treścią regulaminu

Kontakt

Administratorem Państwa danych osobowych jest Emiteo sp. z o.o. z siedzibą w Koszalinie (75-712) przy ul.Wojska Polskiego 24-26. Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość wysłaną za pomocą formularza kontaktowego. Szczegółowe postanowienia dotyczące danych osobowych znajdują się w Polityce Prywatności - zapoznaj się z treścią

Discord
Emiteo sp. z o.o. (KRS nr 0000820021) z siedzibą w Koszalinie, adres: ul. Wojska Polskiego 24-26, 75-712 Koszalin, jest dostawcą usług finansowania społecznościowego i posiada zezwolenie na świadczenie usług finansowania społecznościowego (crowdfunding inwestycyjny) wydane przez Komisję Nadzoru Finansowego (data wydania decyzji - 27.10.2023). Usługi finansowania społecznościowego, oferowane na platformie finansowania społecznościowego Emiteo, nie są objęte systemem gwarancji depozytów ustanowionym zgodnie z dyrektywą 2014/49/UE. Zbywalne papiery wartościowe lub instrumenty dopuszczone na potrzeby finansowania społecznościowego, nabyte za pośrednictwem platformy finansowania społecznościowego Emiteo, nie są objęte systemem rekompensat dla inwestorów ustanowionym zgodnie z dyrektywą 97/9/WE.