Lizaveta Hancharenka | 06.05.2025 r.
Zanim jakikolwiek projekt pojawi się na platformie, przechodzi on przez nasze wewnętrzne sito, zwane dalej badaniem due diligence.
To szczegółowa analiza, której celem jest ocena zarówno samego projektu, jak i zespołu odpowiedzialnego za jego realizację. Co dokładnie sprawdzamy?
Oceniamy, czy pomysł jest realistyczny, przemyślany i dostosowany do potrzeb rynku. Sprawdzamy, na ile zespół zarządzający dysponuje odpowiednim doświadczeniem i kompetencjami, by doprowadzić przedsięwzięcie do skutku. Dla nas znaczenie ma nie tylko strategia, ale także dotychczasowe sukcesy (bądź porażki) i reputacja osób reprezentujących spółkę.
Weryfikujemy, czy forma prawna spółki umożliwia przeprowadzenie emisji akcji, jeśli nie – czy konieczne będzie jej przekształcenie w inną formę. Sprawdzamy kompletność i aktualność danych rejestrowych oraz dokumentów korporacyjnych, w tym wpisy w Krajowym Rejestrze Sądowym, Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych i dokumentację dotyczącą organów spółki. Badanie koordynujemy bezpośrednio ze spółką, na bieżąco wskazując, co należy uzupełnić, zaktualizować lub poprawić.
Weryfikujemy sytuację finansową spółki,opierając się na dostarczonych sprawozdaniach finansowych, zestawieniach aktywów i pasywów oraz informacjach o istniejących zobowiązaniach. Sprawdzamy także informacje, w jaki sposób firma planuje wykorzystać środki pozyskane podczas emisji akcji.
Grunty, budynki, technologie, licencje, patenty, prawa własności intelektualnej lub inne składniki majątkowe – na tym etapie due diligence analizujemy, czy spółka dysponuje wszystkimi niezbędnymi prawami do realizacji projektu. Weryfikacji podlegają kluczowe aktywa oraz ewentualne ograniczenia w ich wykorzystaniu. Sprawdzamy, czy projekt posiada wymagane zgody administracyjne, pozwolenia lub jest w trakcie ich pozyskiwania. Istotne dla nas jest także to, na jakim etapie przygotowania obecnie znajduje się przedsięwzięcie i czy harmonogram jego realizacji jest realistyczny.
Już sama nazwa crowdfunding sugeruje, że kluczową rolę odgrywa tu społeczność. Oceniamy dotychczasowe działania komunikacyjne, zasięgi w mediach społecznościowych, jakość prowadzonej komunikacji oraz dostępność bazy kontaktów, do których spółka może skierować komunikację podczas kampanii projektu.
Analizujemy wszelkie okoliczności, które mogą budzić wątpliwości inwestorów – od zadłużenia, przez toczące się postępowania, aż po obecność spółki lub jej przedstawicieli na listach ostrzeżeń publicznych. W celu zapobiegania konfliktom interesów sprawdzamy również, czy między Emiteo a potencjalnym emitentem nie zachodzą żadne powiązania, które mogłyby wpłynąć na naszą niezależność w ocenie projektu.
Dokładamy wszelkich starań, aby na Emiteo pojawiały się tylko zweryfikowane projekty, które mają realny potencjał wzrostu – jednak nie możemy gwarantować zysków ani realizacji zakładanych przez spółki celów biznesowych. Każda decyzja inwestycyjna wiąże się z ryzykiem, dlatego przed dokonaniem inwestycji zachęcamy do zapoznania się z materiałami udostępnionymi przez emitenta i oceny projektu również z własnej perspektywy.
A spółki, które przeszły przez nasze sito i już budują swoją społeczność inwestorów, znajdziesz na Emiteo.
Zostaw nam swój e-mail, a:
dowiesz się o nowych prekampaniach emisjach
otrzymasz darmowy e-book „Vademecum inwestora”
powiadomimy Cię o najważniejszych zmianach na polskim rynku finansowania społecznościowego