Nowe obowiązki notyfikacyjne w zakresie ofert publicznych papierów wartościowych, w tym akcji

Michał Klimowicz30.12.2022 r.

29 lipca 2022 r. weszła w życie ustawa o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom. Ustawa wprowadza również kilka nowości do ustawy o ofercie publicznej, w tym nowe obowiązki notyfikacyjne w zakresie ofert publicznych, co do których nie ma wymogu udostępnienia prospektu. Dotyczy to ofert publicznych papierów wartościowych, w tym akcji spółek oferowanych w ramach kampanii crowdfundingowych:

Obowiązek zawiadomienia Komisji Nadzoru Finansowego przez emitenta lub oferującego o zamiarze przeprowadzenia oferty publicznej nie później niż na 7 dni roboczych przed udostępnieniem dokumentu informacyjnego do publicznej wiadomości (dotyczy ofert o wartości nie mniejszej niż 100 000 EUR i mniejszej niż 1 000 000 EUR liczonej łącznie za okres 12 miesięcy);

 

 

Obowiązek zawiadomienia KNF przez emitenta lub oferującego o zamiarze przeprowadzenia oferty publicznej nie później niż na 7 dni roboczych przed udostępnieniem memorandum informacyjnego do publicznej wiadomości (dotyczy ofert o wartości nie mniejszej niż 1 000 000 EUR i mniejszej niż 2 500 000 EUR liczonej łącznie za okres 12 miesięcy).

Obowiązek przekazania KNF przez dostawcę usług finansowania społecznościowego arkusza kluczowych informacji inwestycyjnych na co najmniej 7 dni roboczych przed udostępnieniem go do publicznej wiadomości (dotyczy ofert o wartości nieprzekraczającej 5 000 000 EUR liczonej za okres 12 miesięcy przeprowadzanych za pośrednictwem dostawcy usług finansowania społecznościowego posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności wydane przez KNF na podstawie rozporządzenia UE 2020/1503).

Dodatkowo emitent może udostępnić arkusz kluczowych informacji inwestycyjnych na swojej stronie internetowej nie wcześniej niż po udostępnieniu tego arkusza do publicznej wiadomości przez dostawcę usług finansowania społecznościowego, wraz z informacją, że udział w ofercie publicznej jest możliwy wyłącznie za pośrednictwem dostawcy usług finansowania społecznościowego wskazanego przez emitenta.

Wskazane przepisy są istotne i należy o nich pamiętać przy pozyskiwaniu finansowania w ramach ofert publicznych (w szczególności, jeśli ta oferta jest dokonywana za pośrednictwem platformy crowdfundingowej), tak aby nie narazić się na ewentualne sankcje ze strony KNF.